måndag 29 maj 2023

Klimatförnekelsen?

Ägna 40 minuter av ditt liv till att lyssna på länken nederst.
En länk som för mig är panik i en klump.
En propaganda betald av statens inkomst, som är från vår skatt.
Du och jag har alltså finansierat det som sägs i programmet Klotet i P1.

Programmet tar upp vad som kallas för klimatförnekare.
Människor som förnekar att människan har någonting med en global uppvärmning att göra.
Programmet gör människor svarta eller vita.
Sex procent av Sveriges befolkning anses vara klimatförnekare, och jag antar då att jag är en av dem fast att jag inte anser mig vara det. Jag tror nämligen att människan kan vara en del i att naturen påverkas, men jag anser inte att det är mitt eller Sveriges fel.
Jag tänker inte heller som så att jorden ska gå under med detta, för jag hänvisar alltid till Darwin.
Arternas överlevnad.
Mänskligheten kanske inte är den ultimata överlevnadsformen och då kommer vi sakta men säkert att förändras eller bli utdöda.
Inget av det kan jag göra något åt.

Den som läser historien vet att detta med varmt eller kallt, det har alltid funnits.
Klimatet går upp och ner.
Fimbulvintern på 500-talet är dokumenterad och den höll i sig under nästan hundra år.
Vems fel var det då?
Bilarna?
Ett överbefolkat Tellus?
Nej, det var naturen.

Jag må vara en klimatförnekare om det nu känns bättre för alla dessa rädda människor, men jag har en stor motfråga till dem som nu är livrädda.
Vi är ungefär åtta miljarder människor på jorden.
Vad gör just dig så unik att ditt liv spelar någon roll för framtiden?
Som ett sandkorn i en öken.
Vi blåser alla bort.
Om jorden ska gå under om hundra år, vad ska du göra?
Vad ska Sverige göra?
Ingenting.
Det är svaret.
Varför ska då det lilla sandkornet Emilie oroa sig för att planeten inte ser likadan ut om 1000 år som den gör nu!?

I programmet menar de att människor som inte tror på klimathotet ofta misstror statligt ägd media som SVT, men även att dessa människor främst är män, Sverigedemokrater och inte gillar feminism.
Man är jag inte, och tillhör inte SD.. och jag gillar inte feminism.
Det är ett ord som för mig är trams. 
Människor, främst kvinnor, som höjer sig själv till skyarna men som är rädda för att byta däck eller ta i med grovarbetet i trädgården med rädsla för att bryta en nagel.

De menar att klimatfrågan har fått en vänsterstämpel.. 
Jag tror de har rätt i detta. Vänstermänniskor kanske är lite mer rädda eller helt enkelt tror att de ska kunna rädda världen genom att skatter för plastpåsar, sugrör och bränsle tynger vanliga svenska medborgare när problemet egentligen ligger hos andra delar av planetens befolkning.
Om planeten blir varmare under en längre tid så finns det två val:
Anpassa dig eller dö.

Wake me up when it´s all over..