söndag 28 mars 2021

Nyp mig i armen..

Nyp mig hårt i armen och förklara rädslan för mig.
Till saken hör att jag är rädd för väldigt mycket saker och även har fått gå och prata med någon om detta.
Det hjälpte dock ingenting för mitt katastroftänk ligger ständigt på maxnivå, men detta förstår jag inte alls.
Att skolorna ska hållas öppna är för mig en självklarhet.
Vi ska nämligen se till eleverna och deras välbefinnande, vilket allvarligt är i kris om vi ska se till de varningssignaler som kommer in.
Ändå protesterar många och speciellt lärare.
Japp, jag är lärare själv, men förstår ändå inte.
Många yrken har inte förstått syftet med deras yrke.
Jag är lärare - jag är där för eleverna. Eleverna är inte där för mig.
På samma sätt arbetar sjukvårdspersonal för patienterna.
Patienterna finns inte till för sjukvårdspersonalen.
Ser man till det så torde det vara rätt simpelt att ifrågasätta den syn som sprids.

Hjälte?
Nej, du har valt ditt yrke.
Klarar du inte trycket så byt jobb.
Är du orolig och rädd som gymnasielärare?
Ta då en paus eller använd lite av den kunskap du bör ha för att ha skaffat ditt yrke, och se över statistiken.

I åldern 10-19 år, vilket då inkluderar gymnasieeleverna, så har det under tretton månader intensivvårdats 40 stycken. 5 stycken har dött. Nästan 90 000 har varit smittade.
Alltså, av 18 000 smittade så dör en. 
1. EN.
Ein. Uno. One.
Ska alla gymnasieskolor då vara stängda?
Självklart inte.

Medelåldern på gymnasielärare är 40 år.
(Jag skriver med siffror så att det ska bli tydligt).
142 343 i åldern 40-49 år har testats positivt.
85 har dött.
Det betyder att 6 personer på 10 000 smittade dör.
Under 13 månader.
Det är alltså en person varannan månad.

Har man då ens koll på dödligheten i cancer?
Hjärt och kärlsjukdomar?
Självmord eller diabets?
Sätt allt i ett perspektiv.

Om vi alla låser in oss i en varsin bubbla, drar ner kaloriintaget till överlevnadsnivå och aldrig tar några risker - då kan vi leva tills vi är över 100 år men helt ärligt!?
Vem vill leva till 100 år med de premisserna?

Se till historien så kommer ingen att komma undan corona. Ingen.
Det är inte värt att krascha alla ungdomars skolgång och framtida jobb för att några dör.
Tyvärr. Ingen är så viktig att deras framtid är värd att förstöra och anser man sig vara så viktig, då är det bättre att just den personen stannar hemma.

Stackars alla dessa unga vuxna som ska ut i vuxenvärlden genom att sitta framför en dator.
Självklart ska skolorna vara öppna!