onsdag 31 mars 2021

När man har missat poängen.

Polisen som tryckte knät mot afroamerikanen Floyds hals.
Orden från P1s nyheter häromdagen.
Definitionen blir väldigt spännande och ger enligt mig en bild av att saker och ting är olika beroende på vem du är. Skulle man även definiera om det var en vit kvinna som var utsatt?
Polisen tryckte knät mot denna vita kvinnans hals?
P1 gör ett lågmärke enligt mig.
I min värld så spelar inget annat än handlingar roll.
Vilka handlingar har då skett?
En mans beteende gjorde att polisen fick rycka ut.
Med hans historia i bagaget tar poliserna det säkra före det osäkra och använder de grepp de fått lära sig. Mannen som är hög skriker men poliserna håller kvar honom.
Han avlider på väg till sjukhuset.
Filmen Juryn av Grisham är en av de bästa filmer, böcker med för den delen, som någonsin har gjorts. Den visar två vita män som våldtar ett mörkhyat barn. De slipper i princip undan för det är sydstaterna i USA. Advokaten väljer dock att i sista stund berätta historien fast tvärtom.
De två mörkhyade männen våldtog det lilla vita barnet.
Hade ni dömt på samma sätt?

Precis på det sättet ser jag på denna händelse med Floyd.
Hans släktingar, som numer aldrig mer behöver arbeta på grund av hans död och de pengar de har fått utbetalt, skriker att han har blivit torterad. Han har blivit orättvist behandlad och misshandlad av polisen enbart på grund av sin hudfärg och i sitt tal berättar han att inga svarta amerikaner borde nöja sig med en begränsad rättvisa.
Jag får så oerhört svårt för att tackla detta då det enligt mig inte har med hudfärgen att göra.
Poliserna blev nämligen inte kallade till platsen för att Floyd var svart.
De blev kallade till platsen för att han var hög och försökte betala med falska sedlar.
Där är handlingen som spelar roll.

Om Floyds familj nu brydde sig så mycket om honom.. varför har de inte gjort något tidigare?
Varför står inte samme bror och skriker ut att hans bror faktiskt gjort inbrott och pistolhotat en kvinna? Eller det var inte viktigt?
Var det inte viktigt på grund av handlingen, vem som utförde den eller vem som drabbades?
Floyd hade levt ett nästan femtio år långt destruktivt liv med droger och kriminalitet.

Den stora frågan måste vara den:
Om poliserna hade kommit ut till en lång stor man som var hög och hade samma brottsregister.
Hade de gjort samma sak om han var "vit"?
När de såg hans belastningsregister, hade de agerat på samma sätt?
Min tro är att det är så.
Min andra uppfattning är just den, att arga katter får rivet skinn. 
När polisen rycker ut frågar de inte efter hudfärg.
Erfarenhet färgar dock alla och på precis samma sätt ser säkert poliserna det i Sverige.
Se på det som en händelse här men i exempelvis Vetlanda. 
Afghanen som knivhögg sju personer är det synd om och om polisen hade skjutit och han hade dött, då hade polisen fått stå till svars för sitt beteende.
Denne mannen var redan utvisad. Han fick inte stanna här. 

För mig får människor verkligen se ut som de vill.
Det spelar mig ingen roll alls, men jag har väldigt svårt när människor ska leva på detsamma.
Om du går in i en butik och är hög, med falska sedlar.
Vad förväntade du dig att resultatet skulle bli?

Jag hoppas att poliserna får en rättvis rättegång som inte färgas av vad övriga världen redan verkar ha bestämt. Hade Floyd gått in och köpt en Fanta och betalt med riktiga sedlar, då hade han kanske levt än. Sätt allt i ett perspektiv för poängen kring detta måste läggas kring varför det hände.
Ifrågasätt hur någon kan få ha en sådan lång kriminell bana.
Jaga inte dem som skyddar medborgarna.