tisdag 30 mars 2021

Tidernas bästa kupp?

Polisen ber dig att visa legitimation.
Du vägrar, varpå poliserna trycker ner dig på marken.
I min värld inget märkligt, men i detta fallet visar det sig att den som blir nertryckt är advokat och med uppsåt inte har visat sin legitimation. Han menar själv att anledningen till att han blir nertryckt är hans utseende. 
Det finns ett uttryck som säger att arga katter får rivet skinn.
Om nu polisen frågar efter ditt ID.
Varför inte bara visa det?
Jag tror det är så att visa utseenden säkert triggar mer än andra, vilket jag kan ha förståelse för även det när jag ser på brottsstatistiken i detta landet. Jag har väl tur i den bemärkelsen för jag behöver inte ens visa pass in i Danmark från Tyskland, de vinkar bara förbi mig.

Allting kunde ju slutat där, men sen börjar jag läsa. Och läsa.
Sen inser jag att detta förmodligen är en av de smartaste PR-kupper jag har stött på. 
Advokaten som blir nertryckt, anmäler och sedan får sin anmälan nerlagd.
Han får mycket uppmärksamhet och menar att allt handlar om hans utländska utseende.
Gissa vilka han är advokat för?
Känner ni till Vårbynätverket?

De kommer samtliga åtalas idag.
För vad?
Stämpling till mord.
Kidnappning.
Vapenbrott.
Narkotikabrott.
Penningtvättbrott.
Inga duvungar alls och de har kanske något gemensamt med advokaten som på bästa nyhetstid kan påstå att poliserna beter sig fel mot honom på grund av hans utseende..
Inte nog med det, så har han öppet kritiserat polisen för att deras avlyssningar - som har lett till att de kunde plocka ner Vårbynätverket, inte är lagliga.

Vad vinner han då på detta?
Förutom att bli ett känt ansikte och någon som har blivit utsatt för ett rättövergrepp, så anser han själv att han försvarar ett gäng som blivit utsatta för ett brott. 
Vi har alltså några högkriminella individer, vars advokat gör sig känd som personen som inte vill visa ID för polisen.

Vad jag förstår behöver man inte ID om man inte har kört en bil, men jag ser inte bekymret.
Vill du inte visa ID, förvänta dig då att de blir misstänksamma.
Det hade jag med blivit och med tanke på vad poliserna - som samma advokat anser gör ett felaktigt jobb - utsätts för när de arbetar så hade jag med tagit det säkra framför det osäkra när någon envisas med att inte berätta vilka de är.