lördag 15 maj 2021

Jetsons, here we come!

Framtiden låter inte vänta på sig och det som tidigare känts som en utopi börjar bli verklighet. I framtiden kan lastbilstrafiken bli överflödig på många platser, när tekniken väl har utvecklats.
På Island provar man nämligen nu, att leverera mat hem med hjälp av drönare.
Då det är svårt att ta sig fram på ön så är detta ett bra alternativ.
Ingen behöver sitta i drönaren så skulle den störta blir det bara materiella kostnader, och en besviken kund. 
Artikeln visar att det i framtidens Island är fullt möjligt att drönare tar över den lastbilstrafik som finns, för att sedan inte komma tillbaka. Nya drönare ska nämligen kunna lyfta ton.
Det positiva är att miljön mår bättre, ingen utsätts för fara (förrän den trillar ner) och diverse hinder i miljön blir inte ett bekymmer längre.
En drönare kan färdas över både land och vatten, genom otillgänglig miljö och gör det snabbare än vad någon kan köra. Coolt!

De spånar att i framtiden så är det fullt möjligt att drönare tar över mycket av trafiken och att eventuellt postkontor eller paketutlämningsställen slutar att ha en mening. Drönaren kör helt enkelt hem sakerna till dörren.

I Jetsons lever människor på pelare och kör luftburna bilar.
Något mycket märkligt när jag växte upp och i början av min sittning i barn och utbildningsnämnden i Sölvesborg, för hela tjugo år sedan, var jag på en utbildning där utbildaren menade att vi i framtiden skulle få se platta tv-apparater.. ingen trodde riktigt på det.
De som köper en tjock-tv idag är få och knappt några barn vet vad det är för något.
Utbildaren hade rätt och nu tjugo år senare är det rätt häftigt.
Jetsons kan bli verklighet snabbare än vad vi tror, även om inte jag kan se meningen med att bo på en hög pelare i nuläget. 

Möjligheterna är oändliga och jag hoppas att jag får uppleva det!