måndag 3 maj 2021

Då kan Sverige få en kvinnlig statsminister!

Vi ska alla be om ursäkt till de kvinnor som har blivit misshandlade av sina män.
Orden kommer från Liberalerna och sätter ett finger på så många fel.
Nummer ett är att jag inte tänker be om ursäkt för vad andra människor gör då jag tror på att varje individ själv måste stå till svars för sina handlingar.
Ingen som sitter i varken regeringen eller riksdagen kan direkt hjälpa att det finns individer som är stolpskott.
Nästa fel är att det faktiskt inte bara är män som slår.
Det finns gott om kvinnor som inte kan bete sig också, för jag har själv varit nämndeman i sådana fall. Kvinnor har dessutom, många gånger, ett guldläge då det oftare är lättare att lita på dem än männen. Oavsett vilken sida det gäller.

I partiledardebatten igår var det fler kvinnor än män.
Det får en rubrik och tänk!
Sverige kanske kan få sin första kvinnliga statsminister efter nästa val!
Jag förundras över den inskränkthet som finns i att vikten läggs vid vilket kön en person har.
Tänk om de istället hade sagt "En blond statsminister?" 
"En hinduisk statsminister?"
"Nästa val kan vi få en smart statsminster!".. 
Det kunde dock bli svårt, men det lär inte vara så svårt att slå den sittande på fingrarna.

Varför läggs fokus på könet?
Titta på dem som står där och titta på åldern istället.
Jämför med USA som man så många gånger är glad för att klanka ner på.
Medelåldern hos partiledarna i Sverige bör ligga i underkant jämfört med många andra länder, men fokus läggs på det negativa.
Media i sig spär på den skeva debatt som finns.
Vikten måste ligga på kunskap, inte vilket kön någon har.

Så det kan bli en kvinnlig statsminister?
Jag hade inte haft några problem med Ebba Busch för jag gillar henne och i debatten tyckte jag att vänsterns nya partiledare klarade sig helt ok. Bäst av allt när hon sätter dit Löfven.
För mig måste fokus ligga på vad en ny statsminister gör.
Moderaterna spelade ut sin roll när man tvärvände i varenda fråga och då nuvarande partiledare fällde Anna Kinberg Batra (så mycket för kvinnorna) och hejade på Reinfeldts tal. Åkesson står stabil och så även Busch. Övriga, av dem som sitter i riksdagen, har jag inte så mycket till övers för.
Den bästa av dem har inte kommit in i riksdagen än, men det kommer.
Fram tills dess bryr jag mig inte om ifall det är en kvinna eller man som styr, utan det ska vara en person med kunskap som inte böjer sig för varenda nyck som är på modet.

Bild från omni.se