söndag 23 maj 2021

Min söta papegoja..

Ett gulligt husdjur med bekymmer, dagens middag eller varför inte en uppdatering på vädret?
Min akilleshäl.
Jag är helt värdelös på sociala medier.
Jag är helt enkelt inte social.
Eller, jag är väldigt socialt när det är på riktigt men jag har aldrig förstått alla uppdateringar.
Eller rättare sagt, jag har aldrig förstått uppdateringarna från personer som gör det för att det ska se bra ut i sociala medier enbart på det grundfakta att man har valt politik som sitt fritidsintresse .

Politik ska i min värld handla om frivillighet och kunskap.
Man ska vilja förändra något för att man verkligen tror på det, inte för att man ska få en lön.
Man ska ha kunskap som täcker över de områden man ska tycka om.
Istället för att då framhäva det man kan, så lägger många energi på att visa en sida som man vill ska synas. Man vill vara trovärdig, trevlig och vara en intressant person. 
Som politiker.
Därför uppdaterar man om diverse saker för att få människor engagerade och att framstå i god dager. 
Människor faller alltså hellre för ett gulligt husdjur än fakta kring hur svensk skatt ser ut.

Jag skulle kunna uppdatera om mina barn för enligt mig är de självklart bäst i världen. Jag skulle kunna lägga upp en miljon bilder på världens sötaste papegoja, mat och kakbilder. ALLA älskar kakbilder! Men ett inlägg om ren kunskap.. nopp.

Artikeln berättar dock att det inte spelar någon roll, vilket jag tackar för. 
Väljarna bryr sig helt enkelt inte om vad ditt husdjur heter, vad du äter eller vilken bil du har.
Antalet delningar och likes har nämligen inte alls med antalet röster att göra.

För mig spelar det ingen roll och jag tycker det är trevligt att se hur många uppdaterar när jag väl är inne, men att som politiker försöka spela extra "god" för att försöka tjäna pluspoäng på något man egentligen inte är.. det är konstigt. 
Mellan allt ska det sedan läggas upp en perfekt bild med trehundra filter så att inga rynkor syns, ögonen ser stora ut, ansiktsformen perfekt och med läpparna som plutar. Helst med en kattunge.
Sen säger du att du vill ha världsfred!
Puss.

Fram för kunskap!
Jag bryr mig inte om Annie Lööfs garderob, att Löfven är ute och badar eller vem som lagar mat!
Jag bryr mig om vilka åsikter de har och vilka beslut de är beredda att ta.