måndag 24 maj 2021

Nu ska du höra nånting..

.. som jag vill tala om, jag såg en lärka nyss och det var våren som kom..
Om du som läser detta arbetar, så är du en del till de satsningar som görs i Sverige. Endel bra, andra mindre bra. En viss del av skatten går till Public Service.
Eller viss del.. 2019 var den där "viss del" fem miljarder kronor.
För fem miljarder kronor kan man få mycket valuta, beroende på vad man väljer att göra med pengarna.

SVT har valt att lägga en del av denna summa på att göra en ny Saltkråkan.
Det finns säkert de som tycker att det blir jättebra och jag har varit tyst innan, men jag tycker att det är absurt. Saltkråkan är kult och att göra om detta till en modern tappning är för mig märkligt. Vad är det tänkt att denna klassiska idyll ska bytas ut mot?
Sniffa något spännande på en skärgårdsö?
Kanske bränna en bil eller en söt modern familj med barn från olika håll och med föräldrar av samma kön?
Vad är en modern tappning på en klassiker?

Vi kanske ska få se när ungdomarna tjuvröker, gör inbrott och sitter vid matbordet slevandes i sig maten med enbart gaffel. Huvan och kepsen på.
De båda skådespelarna diskuterar och hon menar att en ny tappning kan spegla dagens samhälle med barn från andra nationaliteter. Man ska visa en modern bild.
Jag är väldigt skeptisk till detta.
Inte att barn ser ut på ett annat sätt, utan att det är det som ska framhävas.
Ska man sätta allt i paritet, måste man nämligen se över hur människor över lag ser ut i Sverige.
Ska det vara en same med?
Någon med Malmödialekt och en från Norrland?
Någon överviktig?
En med ätstörningar?
Definitivt någon med ADHD, autism eller någon annan diagnos. 

Utrikes födda i Sverige uppgår till cirka 20 procent.
I Sverige är cirka 9 procent utländska medborgare som är folkbokförda i Sverige. Av dem är de flesta från Syrien, Irak, statslösa, Afghanistan eller Polen. Många fler nationaliteter återfinns i listan men de står högst upp. Ska det då vara en av varje med?
Ska de vara män eller kvinnor?
Ska det vara korrekt rent statistiskt så ska det gå nio svenskfödda och en utlandsfödd varpå den där versionen av Saltkråkan som nu kommer, för att den ska vara korrekt. bör ha cirka femtio Tjorven. Fem från de största grupperna av utlandsfödda och sedan lika många svenskfödda för att det ska ge en korrekt bild. Jag tror inte att så kommer att bli fallet.
Jag tror nämligen på den så kallat "politiskt korrekta" Saltkråkan.

Det är vad våra skattepengar går till. 
Det kanske är dags att förändra systemet?