söndag 27 mars 2022

Att inte upprepa misstag..

Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord.. röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt.. barnvisan finns i bakhuvudet.

Tänk att det inte finns några pågående krig eller invasioner i Europa.
Tänk dig att det blir krig i Sverige.
Skulle du fly?
Om du bor i södra Sverige och en bomb smäller i norra, ska du då fly?
Om du väljer att fly.
Vart ska du fly?
Hade det varit jag hade jag valt Danmark, Norge eller Tyskland som första land.
Spanien ligger nära om hjärtat.
De tre förstnämnda skulle kunna kallas för länder i närområdet.
Hade någon, med handen på hjärtat, flytt till Ukraina?
Skulle du räkna Ukraina som ditt närområde?
Jag hade inte gjort det.
Danmark och Tyskland, ja.
Ukraina.. nej.

Vad är jag då ute efter?
Jo, jag ifrågasätter hur man kan bli förblindad av godhet på grund av etnicitet och religion, för så ser jag på det. Jag anser att vi ska hjälpa människor, självklart!
Det spelar ingen roll vilket land de kommer ifrån utan vi som land ska göra klart vad som gäller.
Vill du komma till Sverige?
Självklart.
Vi kräver då av dig att du ska:
Följa våra lagar och förstå våra traditioner.
Du får självfallet behålla dina egna traditioner men de ska inte inskränka på det svenska systemet.
Du kan inte ta dina barn lediga när som helst eller få ett spel när skolan anmäler att du misshandlar ditt barn. Vi gör inte så här och gör man det så kommer både polis och socialtjänst.
Du bör inte komma åt vår välfärd utan vill du bli en del av samhället så får DU bevisa det.
Lär dig svenska.
Arbeta.
Följ svensk lag.
Gör rätt för dig.
Klarar du detta?
Välkommen hit!

Om du då kommer från Ukraina eller Somalia, det spelar ingen roll.
Du ska dock förstå vårt system och leva efter det så långt det går.
Vill du inte äta julskinka så fine, det spelar ingen roll.
Vill du inte dansa små grodorna, nej, det gör ingenting.
Det är upp till dig!
MEN, kom inte hit och kräv att kyrkorna ska sluta klämta för att någon ska skrika i ett torn. Försök inte leva i ett eget klansamhälle med egna lagar.
Bli en del av vårt istället.

2015 trodde Reinfeldt och gänget att vi kunde hjälpa hela världen.
Faktum är att vi inte kan det.
Vi kan inte heller bara ge rättigheter utan att förklara skyldigheterna.
Nu är året 2022 och jag tänker exakt likadant fortfarande.
Vi kan inte hjälpa hela världen.
Oavsett vilket land de kommer ifrån.

Att se kommuner, som min egen, plötsligt köra över individer för att göra plats åt människor som i min värld absolut inte tillhör närområdet.. det blir absurt.
Då är man de där trångsynta personerna man påstods vara från början.
Man gör skillnad på människor och människor.