torsdag 3 mars 2022

Putin, inte Ryssland.

Nummer ett är för mig diskussionen kring det som händer och jag är väldigt noga med att påpeka att det  inte är Ryssland som land, Rysslands befolkning eller gemene man i Ryssland som invaderar Ukraina.
Det är Putin.
En person med någon form av vansinne.
De som sedan krigar för honom är många gånger tvingade, ovetandes eller hjärntvättade.

Sedan 2014 har konflikten dödat ungefär 13 000 människor.
En siffra som få i Sverige vet eller tänker något kring.

Hur många som då har dött nu?
De sista siffror jag kan hitta är att 137 Ukrainare har dödats och 316 skadats.
Av de döda är 25 civila offer. 
Storbritanniens försvarsminister menar sedan att 450 ryska soldater har dödats.
Igår kväll stod det 2000 civila dödsoffer men ingen specifikation på det.
Än så länge har det varit låga siffror och jag hoppas att det fortsätter på det sättet.

Jag är uppvuxen på vägarna och minns när vi i Frankrike var tvingade att säga till att vi var svenskar. Tyskar ansågs nämligen fortfarande, trots alla år sedan andra världskriget, vara ett sämre folk.
Därav mitt påpekande.
Detta är inte alla ryssars fel.
Det är Putins fel.
Därmed bör man också lägga det så i media för att den ryska befolkningen ska få höra detta i all evighet blir helt fel. Vi tror ju på att man ska vända andra kinden till.
Det ryska folket har protesterat men blir dem som drabbas.

Att vara i Ukraina och utsättas för detta är fruktansvärt.
Att sedan vara ryss och inte vilja detta, drabbar desto mer.
Vänortsavtal sägs upp.
Avtal som ger ryska ungdomar en chans till en syn utanför det egna landet.
Detta kommer enbart leda till att glappet mellan Ryssland och övriga världen blir större.
Jag förstår att man tänker att man ska slå mot alla instanser i landet, men det är inte befolkningens fel. Trots det drabbas de värst.
Övriga världen börjar dra åt svångremmen och kräva saker, men befolkningen kan många gånger inte hjälpa det som händer.

Jag är tudelad.
I en motsatt situation hade inte jag velat bli drabbad av vad mitt lands ledare har för bekymmer men om Magdalena Andersson hade gjort så, så hade det varit mina barn som fått svälta.
Jag tycker inte att det är rätt.