lördag 12 mars 2022

Hur mycket tjänar staten på de ökade bränslepriserna?

1,3 miljarder extra i inkomst.
Varje månad.
Det tackar staten oss skattebetalare som inte har något annat alternativ än att ta bilen.
Jag är tacksam att jag har möjligheten att kunna gå till jobbet men alla har inte den förmånen. Att ha fem barn genererar dessutom väldigt mycket runtomkring med diverse sjukhusbesök, ögonkontroller och tandläkaren. Jag kan inte bestämma när något ska ske och de försöker samordna tiderna men det blir ändå ett körande.

2017 bestämde nästan riksdagens samtliga partier att dieseln skulle blandas ut med biodriv-ämnen. Det blev palmolja, och 2018 infördes detta. Tanken var att det skulle bli bra för miljön.
Palmolja har ju verkligen visat sig vara en bra tanke för miljön. Man ser till det nationella men inte det internationella. Även om tanken är att det ska fasas ut så vet vi alla att tankar inte alltid blir handling som det sedan ska. 
Det kan ta väldigt lång tid.

Staten tjänar 1,3 miljarder i månaden. Varför skulle de vilja förändra något av det som de gör?
Vi är dyrare än alla andra länder i världen enbart på grund av att staten vill ha extra intäkter.
Det skulle nämligen kunna vara tio kronor billigare.
Istället för att nu vara det så kommer staten spela hjälte och "hjälpa" de företagare som behöver det. Taxichaufförer och åkerier kommer med all sannolikhet kompenseras på något sätt, men de kommer att kompenseras med pengar som egentligen är tagna från dem. 
Som någon form av Robin Hood, där staten är Robin Hood och inte tar från de "rika", utan från dem som arbetar mycket. De som gör rätt för sig och kör till sitt jobb, de straffas med extra skatt.

När går smärtgränsen?
Igår gick priset ner lite grann men det är sjukt att lycka kan vara ett dieselpris på 24 kronor istället för 28 kronor. Om vi alla skulle satt oss hemma och utnyttjat systemet så hade staten till slut inte haft något annat val än att sänka skatten eller helt enkelt bara ta bort momsen.
Sjukskriver du dig har du 80% av din lön men garanterat en högre sammanlagt inkomst då utgifterna för att köra plötsligt försvinner.
Ett välfärdssystem ska inte fungera såhär!

Värst drabbade?
Ja, det är privatpersoner som kör till arbetsplatsen samt alla som måste färdas i yrket. Stackars alla företagare och oss konsumenter som sponsrar statens inkomst ytterligare genom momsen på varorna som plötsligt blir dyrare för att exempelvis åkerierna ska kunna få in sina pengar.
Det blir en negativ spiral som ingen annan än staten kan göra något åt!