torsdag 31 mars 2022

Jos eller juice?

Gammeldags?
Det är jag när det gäller det svenska språket.
För mig är det en självklarhet att vissa saker är rätt och andra fel.
Dom.
Sej.
Dej.
Nej, frågar ni mig så heter det:
De eller dem.
Sig.
Dig.
Hen finns inte. Det är en höna.

Anledningen till att detta nu tas upp är det faktum att färre och färre elever vet hur man skiljer på de och dem. För några år sedan hade vi en socialdemokratisk riksdagspolitiker som menade att stavningen på juice skulle ändras till jos, då så många ändå stavade ordet fel.

Självklart skulle vi kunna göra så att vi plockar bort allt som är jobbigt.
Varför anstränga sig liksom?
Vems svenska ska vi då rätta oss efter?
I min dialekt använder vi knappt bokstaven R och byter ut E mot I.
Ja åke him å kölna - jag åker hem och ildar/eldar.
Så från och med nu heter det inte HEM utan HIM.
Vi byter ut ordet ELDA mot KÖLNA alternativt ILDA.
Handen upp alla som tror att Stockholmsfolket hade tyckt att detta var en bra idé.
Inte?
Nej, jag tror inte det heller.

Rikssvenskan är vad som främst hörs på tv även om skåningarna är duktiga på att få in en fot ibland. Jag tycker dock att dialekter är charmigt och jag anser att det är en styrka.
Inte en svaghet.

Så människor har problem att skilja på de och dem?
Byt metod.
Lägg in det i något datorspel så ska det nog sitta för problemet är inte att det är för svårt, utan att vi har en hel generation som inte anser att detta är viktigt.
Artiklar som denna gör dessutom gällande att det verkligen inte är viktigt att lära sig skillnaden.
Den ena dottern frågade mig härom veckan om jag visste vad BJR betydde.
BJR?
Jag har ju lärt mig några av alla datorord men jag tillhör fel generation för detta.
BJR?
Jo, Bonjour.
Hej eller hallå på franska.
Så ser det ut på den internationella arenan barn och ungdomar befinner sig i för på samma sätt som de har blivit sämre på att skriva på vårt modersmål, så har de blivit betydligt mycket duktigare på engelska.

Jag tror inte på att man ska förenkla allting för någonstans måste man börja fundera på vad som händer när vi har förenklat färdigt allting.