torsdag 17 mars 2022

Jag älskar försvaret!

Mitt hopp stod till Försvarsmakten och jag blir väldigt glad när jag nu ser detta!
Försvarsmakten säger nej till de 240 vindkraftsverk som ska ligga utanför kusten och för första gången fick jag se en bild på var verken skulle placeras.
Den som inte känner till Hanö förstår nog inte vad problemet är.
Är man en person som varit där en eller två gånger i sitt liv, så kanske man inte ser hur fel det kan bli med denna byggnation.
Hanö.
Helt fantastiska, underbara Hanö med sin natur och gemytliga stämning.
240 vindkraftverk utanför Vindhalla och Pynten blir inte bra för någon!
Ljudet som rör sig över vattnet kommer störa alla.
Hanö, som drar turister och är det mest besökta målet i Blekinge, skulle prydas med giganter längst med hela kusten.

Titta noga på bilden och se.
Kusten ska prydas av 240 stycken, 330 meter höga, vindkraftverk.
Titta på den lilla ön jämte. Det är ön som heter Hanö. Ön där du vid klart väder ser Karlskrona utan problem.

I tider där försvaret nu blir viktigare och viktigare, så kan det inte bli bra att bygga upp vindkraftsparker som stör ut allting. Sverige som land och kusten mot söder måste vara intakt om det skulle bli ett mer långtgående krig i Europa. Det gäller inte bara nu utan även framöver.

Titta sedan noga på kartan och inse att den lilla ön Hanö har i dagsläget problem. Man vill lägga ner en kabel för att förstärka avloppsnätet så att det ska gå att bygga mer på ön. Detta görs halvt omöjligt då man bara får gräva och fixa i marken vissa månader om året beroende på naturlivet.
Hur ska de då anpassa sig för att bygga en vindkraftspark!?

Tack till försvaret!
Ert veto satte stopp för den tidigare planen och jag ser fram emot att ni ska vinna detta med.
Jag vill inte ha några vindkraftsparker längs med vår kust och det står jag för.
Till skillnad från Sölvesborgs kommunledning så ändrar inte jag mig beroende på vem jag blir vän med.

Heja försvaret!