måndag 28 mars 2022

Dags för Reinfeldt att flytta till Sölvesborg.

Att inte vara en fisk som flyter med strömmen är många gånger motigt, men alternativet är en katastrof. Tyvärr driver många bara med, plaskar när andra vill det och tar sig ner i havet. Bekymret är dock att dessa så kallade individer enbart bidrar till att vara en i mängden, inte till att förändra någonting.
Det krävs nämligen att någon väljer att ifrågasätta.
Den fisken är jag och har alltid varit.
Jag simmar ständigt mot strömmen men upplever att det är alla andra som är falska, inställsamma och några enorma hycklare. 

Bilden är från kommunens papper och i helgen flyttades de dementa från Falkalyckans SÄBO till andra bostäder trots att jag vet att de har bilvit lovade att bo kvar så länge de lever. Vad är ett löfte värt i dessa tider?
Ingenting.

Beslutet togs väldigt snabbt och visar tydligt att när viljan finns så går det att ändra.
Inte nog med att flaggreglerna man själv satt upp förkastades - för vissa... priden ser vi med spänning fram emot - och orden om att inte ta emot några flyktingar slutade gälla när hudfärgen var vit och människorna kom från "vårt absoluta närområde".

Absolut närområde?
Anser man att Sverige är Ukrainas absoluta närområde så kan man inte kartan.
Jag skrev om det häromdagen så tänk efter.
Vid ett krig i Sverige.. vart skulle du fly?
Inom det absoluta närområdet?
Danmark, Norge, Tyskland...?
Få skulle överhuvudtaget nämna Ukraina.
Det är för långt bort och ett tidigare område som styrs av Ryssland.
Jag hade absolut inte valt det landet.
Är det då vårt absoluta närområde?
Jag skulle svara nej på det.

Kommunen plockar nu bort och flyttar dementa för att göra plats åt 90-120 ukrainare. 
Känns prioriteringen rätt?
Det tycker inte jag.
Reinfeldt har bytt skepnad och när man sedan i papperna skriver att vi kan få bidrag från staten blir jag mållös. "Bidrag", det är dina och mina pengar.
Vi ska nu betala någras kamp att få bra publicitet inför valet.