söndag 11 februari 2024

Har du 0+?

Daniel i Malmö har bekymmer med sina njurar och kommer att dö om han inte får en ny njure inom en snar framtid. Hans barn har inte ens hunnit fylla ett år men han kommer inte att få se barnet växa upp och inte någon vänlig själ klarar att hjälpa honom.

Jag kan inte. 
Jag har inte blodgrupp 0+, vilket i grunden inte är en ovanlig grupp men då få personer väljer att donera så ställer det till det. Dryga 30% av befolkningen har 0+ så en donator finns garanterat där ute, men var?
Jag har jagat om detta tidigare, för lösningen för dessa problemen finns.
Det gäller bara att just du förstår det!

I Sverige har vi ett aktivt donationsregister och man kan dessutom vara med i Tobiasregistret.
Tobiasregistret är ett blodstamcellsregister som kollar om du kan donera.
Inte bara i Sverige utan i hela världen då de samarbetar.
Donationsregistret fungerar på samma sätt.

Just du kan hjälpa andra människor!
Anmäl dig till både Tobiasregistret och donationsregistret!
Att donera en njure är inte enkelt och är nästan ett större ingrepp på den som donerar än den som tar emot. Du hjälper dock någon!
Någons liv kan bero på detta!

Jag är anmäld i alla register som finns.
De får ta vad de vill och höra av sig med vad de kan behöva.
Det saknar jag dock i Sverige.
Jag skulle vilja att det fanns ett mellanting.
Ett register där man kan anmäla sig om man är villig att donera något organ fast att man inte är död eller anhörig. Ett register för dem som är storsinta och bryr sig om andra.

Min önskan är i grunden att hela donationsregistret vänds.
Alla är automatiskt med och den som inte vill delta går ur.
Det hade varit det bästa!

Hjälp Daniel!