torsdag 22 februari 2024

Stämmer ditt CV?

En mycket spännande fråga som tyvärr släpps igenom alldeles för lätt.
Spelar det någon roll vilken utbildning politiker i toppositioner i Sverige har?
Jag tycker att det är högst relevant och har påpekat detta flertalet gånger.
Vad kan du egentligen?

Jag är MED i ett parti som anser att tjänstemannaansvar är viktigt.
Jag anser att den som har utbildat sig till någonting, också ska arbeta och ta beslut i detta.
Dessa beslut ska de sedan ansvara för.
De ska stå till svars för det de gör.
Detta gäller idag redan många, även om flertalet slipper igenom, men majoriteten av politiker i Sverige undviker detta. Man kan då tycka att de i toppen ska ha kunskaper, men så har det inte blivit.
Systemet i Sverige gör nämligen att det är politiska broilers som tar sig överst.
Sedan drar de finlir i sitt CV.
Bör du inte som toppolitiker faktiskt ha både en utbildning och arbetslivserfarenhet?
Något av det borde vara en grund.

Ministrarna är kollade.
Jag hoppas att media på både riksplan och lokalt går vidare med detta.
Har styrande politiker relevanta utbildningar?
Jag är helt säker på att jag inte vill opereras av någon som har läst till lärare.
Jag vill inte att en läkare ska fixa min bil och definitivt inte att den som flyger flygplanet jag ska iväg med har gått en svetsutbildning. 
Rätt utbildning på rätt plats!
Det bör inte vara svårt.

Jag tror inte att någon säger emot mig i det jag har skrivit.
Alla vet vilka de vill möta när de kommer någonstans, men ändå godkänner vi att människor som inte kan någonting i det de ska göra får styra all ekonomi.
Ta alla beslut.
Är det rimligt!?

Vi har alltså haft ledande politiker i Sölvesborgs kommun, som har haft hand om allas våra pengar, som har blivit skuldsanerade själv. Rimmar det?
Vi har en politisk position som innebär att man är den som beslutar kring om ett barn ska omhändertas från en familj eller inte.. men denne har ingen relevant utbildning.
Skäms man inte?
Ser man inte hur fel det kan bli!?
Man är på riktigt korkad när man anser att man har den kompetensen trots att man inte kan.
Man bara tycker.

Jag anser att hela det politiska systemet borde göras om.
Tjänstemän ska ta beslut, politiker ska bara peka ut riktningen.
Det skulle också innebära att hälften av politikerna skulle kunna tas bort, och istället skulle de som har utbildningen och som är anställda på grund av den.. de ska ta besluten.
Självklart ska då relevant utbildning hos politiker också vara en självklarhet!
Snälla media, kolla övriga politiker också.
Sitter man som en minister i Sverige så måste man också kunna den posten kunskapsmässigt.
Det borde vara slut på politiska broilers.