måndag 19 februari 2024

Vem i hela världen kan man lita på?

Politik.
Något som borde innebära bra människor, som kan sätta andras bästa före sig själv.
Så tycker jag att det ska se ut.
Människor som är bättre personer än andra ska vara de som för landet framåt.
Tyvärr har det blivit tvärtom.
Ju mer falsk du är, desto mer egotrippad och självupptagen.. desto högre upp i hierakin tar du dig.

För många år sedan ringde jag till toppen av moderaterna och sa precis detta.
Att min syn på partiet drastiskt hade förändrats då toppar inom partiet var så självgoda och saknade all form av kompetens kring att leda andra människor i en positiv riktning.
Min uppfattning idag är att det är likadant inom alla partierna i riksdagen.
Desto mer självgod du är, desto högre tar du dig.
Jag kan på rak arm inte säga någon som är politiskt aktiv för att de brinner för sin fråga.
De är där för pengar och makt.

Skyttedal.
Jag känner inte henne men minns henne sedan ungdomsförbundstiden då hon stack ut genom att säga vad hon tyckte. Det är en egenskap som inte är så populär i några partier.
Man anses vara paria och att man ska följa partipiskan.
Det har aldrig varit min melodi för enligt mig så är det principfrågor och jag bryr mig inte om inkomsten. Jag bryr mig om förändringarna.
Jag gick från min post.
Jag hade kunnat dra lön i fyra år men avsade mig det direkt.
Det är helt enkelt inte viktigt för jag har min utbildning som jag alltid kan återgå till.

Vem kan man då lita på i politiken?
Svaret är ingen eller få.
Så länge lönerna ser ut som de gör så kommer det alltid vara krig för att få platserna.
Människor tar sig inte dit för att de vill förändra, utan för att de vill ha inkomsten och för mig är det absurt. Varför Skyttedal har hamnat i den sits hon nu är i, det vet inte jag.
Jag är dock säker på att pengar och makt på olika sätt styr upp det.

Det man verkligen ska fråga sig är vad vi ska göra i Sverige, när alla plötsligt ska vara politiker med höga löner, trots att de inte har kompetensen.
Ska Sverige ledas av ett gäng får?
De bräker högt men kan inte.