tisdag 16 april 2024

Lås in föräldrarna?

I USA har man nu tagit allting ett steg längre och jag har funderat mycket på detta.
Pojken tog ett vapen och begav sig till skolan för några år sedan.
Han sköt ihjäl några skolkamrater innan polisen tog honom och nu, några år efter, så döms även föräldrarna till fängelse.
I grunden så anser jag att varje individ ska ansvara för vad den gör, men i detta fallet så anser jag att det är rätt och hade gärna sett att det hade blivit likadant i Sverige.

Fram tills den dag då barnen är arton år så ansvarar föräldrarna för vad telningarna gör.
Killen i USA dömdes till livstids fängelse, och då är det verkligen livstid som gäller.
Mamman fick tio år och pappan femton års fängelse för att de inte hade stoppat honom trots att skolan hade varnat och ringt hem att något var på gång.
Rätt eller fel?
Jag tenderar att tycka att det är rätt och ser fram emot att samma regler införs i Sverige.
Jag kan nämligen int se någon annan utväg.

Skaffar du barn så måste du också förstå att det kommer ett ansvar med dem.
Det är mycket lycka men också väldigt mycket slit i håret.
Beter sig barnen fel så är det föräldrarnas fel och så länge de inte kan visa att de har bett om hjälp på alla sätt som går, så ska de förlora sitt barn.
Någon form av konsekvensstege bör även införas.
Alla kan göra fel som ungdomar, vilket jag köper.
Det kan man dock göra en gång, max två.
Har du sedan dubbla medborgarskap så ska hela familjen ut och det är omedelbart.

Det var en svensk familj i Singapore för några år sedan.
Sonen var ute och festade för att sedan hamna i bråk.
När han var identifierad dagen efter knackade polisen på och de fick timmar på sig att packa och lämna landet. I Sverige kan du gå ut och skjuta någon, men ändå kommer någon att tycka synd om dig. 
Det är inte synd om brottslingar!

Håll föräldrarna ansvariga fullt ut!
Skaffar du barn så se efter dem.