lördag 6 april 2024

Man eller kvinna?

Det är världens tjafs inom moderaterna.
Den berömda och numera välkända partipiskan fungerar inte så bra när högsta höns själv inte håller sig inom ramarna. Något som för de flesta hade inneburit en varning och ett eventuellt tvång på utträde. Frågan det nu gäller är kring åldern för att få ändra sitt juridiska kön.

Jag kan börja med att klargöra en sak: För mig är detta oviktigt.
Lagändringen rör sammanlagt sextio, 60, personer om året i Sverige.
Fler är det inte. 
I ett land med 10,5 miljoner människor är detta ingenting.
Tjafset handlar alltså om dessa cirka 60 personer.
Ska de få ändra sitt juridiska kön när de är arton år, eller sexton år?

Jag kan tycka att det är väldigt anmärkningsvärt att ålder plötsligt kan spela roll.
Du får bestämma vem som ska styra Sverige och köra bil när du är arton år.
Köpa sprit när du är tjugo år.
Välja att sterilisera dig när du är tjugofem år, men du ska få byta hela ditt kön när du är sexton?
Mycket märkligt.
Att börja med att ändra denna lagen blir skumt, när inget av det andra diskuteras.
Som sextonåring döms du inte ens till ett fängelsestraff om du har mördat någon då du anses vara ett barn, men du ska kunna ta beslut kring kirurgi av den egna kroppen?
Nja.
Jag tycker att det låter konstigt.

Vad någon vill vara eller kalla sig är för mig helt oviktigt.
Det ska självfallet vara upp till personen, men återkom då till siffran 60.
Detta rör 60 personer om året.
Av dessa 60 så kommer dessutom hälften att ångra sig och kräva att de ska få tillbaka sitt första juridiska kön. Mycket märkligt att sänka en ålder när det inte fungerar med den vi har..

Moderaterna är partiet där partipiskan är extrem.
Är du "fel" så jäklar.. då ska du sättas dit!
Är du en i "rätt" falang så kan du ta ut svängarna något, men faktum är att det har kommit information från toppen kring vad man får tycka. Tjugo år i partiet har lämnat mycket erfarenhet.
Istället för att fråga vad medlemmarna tyckte, så kom det ett mail med vad medlemmarna SKA tycka. 

Nu är det liv och jag skrattar.
De inom partiet har känt till detta långt innan, men nu syns det även utåt.
Min övertygelse är att moderaterna på lång sikt kommer att försvinna.
Ingen vill ha att göra med alla hagalna människor som bara vill sko sig själv och de sina.
Det behövs förändring!

I MED, Medborgerlig Samling, är det betydligt högre i tak än vad det är i moderaterna och jag är tacksam över denna enorma skillnad.
Så man eller kvinna?
För mig är det oviktigt och jag kan omöjligt förstå hur detta kan bli en världsdebatt när det är så många andra bekymmer som borde vara viktigare och större att ta tag i.