söndag 7 april 2024

Mer lön till politikerna!

När är det läge att skämmas?
Hur mycket är just du värd och vad sätter du värde i hos andra?
Bilden till detta inlägg visar tydligt vad styrande politiker i region Blekinge anser att de är värda och det kan bara sammanfattas med att de har väldigt höga tankar om sig själv.
VÄLDIGT höga tankar om sig själv.

I region Blekinge är det alltså anställningsstopp, för ekonomin är dålig.
Samtidigt så får politikerna mer i lön.
När ska man börja inse att man ska skära uppifrån och inte nedifrån?
När jag ser listan på lönerna så anser nämligen jag att man kan halvera dem rakt över.
De skulle fortfarande vara överbetalda, men ändå på ett mindre jobbigt sätt.
Jobbigt för dem i denna situationen, det är att jag verkligen står för det.
Jag engagerar mig inte för pengar, utan för att jag anser att systemet är fel.
"Politiker" borde inte ens vara ett yrke.

Det är inte ofta som jag håller med Miljöpartiet, men i denna fråga anser jag att de har haft rätt. De får bara sitta högt upp i två perioder, sedan ska de avgå. Det gör att ingen kan bli politiker på heltid.
I grunden anser jag att det borde vara så rakt över alla partier, för ingen är oumbärlig även om de själv anser det.

Hur kan någon som slipper ansvar vara värd nästan en miljon kronor om året?
Vad är det man producerar då?
Vilken utbildning krävs?
På vilket sätt märker någon om de försvinner?

Mitt förslag är helt sonika att halvera lönerna för alla på listan.
Varför ska du ha nästan 100 000 kronor i månadslön när den lönen ensam kan hjälpa till att korta vårdköer genom annan anställd personal?
När vårdpersonal går på knäna och köerna är årslånga, då måste man förstå att de där personerna i toppen inte kommer att göra någonting. De gnider sina egna händer och säger att de ska lösa problemen, när de istället är en del av det.
Deras löner sänks inte, men ingen personal som ska ta hand om patienterna får anställas.

Jag förlänger mina tankar och kommer aktivt jobba för att:
1. Ta bort regionerna. Vi behöver inte denna administrativa koloss till att ta beslut som kan skötas av utbildad personal. Politiska riktlinjer kan sättas av respektive kommun när ansvaret fördelas. Helst av staten kring de större frågorna för där uppe sitter mängder med människor som inte gör någon nytta alls.
2. Halvera alla politiska löner. Inte bara regionernas, utan alla politikers. 
Det är absurt att människor utan adekvat utbildning kan tjäna samma pengar eller betydligt mer, än någon som är högutbildad. Med det menar jag människor som har studerat så att de har plockat minst en master eller en doktor. De flesta utbildningar idag tar sig inte dit och är främst flum.

Jag vill se ett land som styrs av intelligenta människor, som får lön efter konkret kunskap.
906 000 kronor om året.
Det är fullständigt absurt.