måndag 19 november 2018

Digital analfabetism?

Ett nytt ord som kan användas på flera sätt.
Jag ser det dagligen i sociala medier som exempelvis Facebook.
Människor som läser ungefär hit, ingressen, för att sedan bilda sin uppfattning.
Sedan hatar och tycker de.
Säger någon emot blir de mer högljudda och frenetiska men deras självinsikt ligger på miniminivå.
svt.se

Artikeln nederst handlar om Facebooks ansvar i rhohingyernas situation i Myanmar.
Absolut inget om situationen, för jag anser den vara totalt fruktansvärd.
Jag läste ett reportage som kom förra året om vad som hänt och jag tog mig inte igenom den för tårarna svällde upp ögonen.
Allt det fruktansvärda dessa barn fick utstå på grund av vilket folkslag de tillhör.
Helt hemskt och världen tittar i princip bara på.

Det jag vänder mig emot här är Facebook.
Inte på ett negativt sätt utan mer ifrågasättande.
Hur i hela världen kan det vara Facebooks fel att saker händer?
För mig handlar det om enskilda individer som sprider saker och det anser inte jag att Facebook kan hållas ansvariga för. Det är varje persons egna ansvar.

Med samma glasklara logik är det mitt fel om någon kommenterar något på min Faceboooksida.
Nej, det får ju stå för den personen och ingen annan.
Istället har de nu kommit på en fras som de kallar "digital analfabetism".
Det innebär att människor i detta land inte förstår så mycket på nätet.
De är som barn i situationen kring exempelvis Facebook och räknas därför som analfabetister i detta.
Med andra ord är det Facebooks fel.

Jag kan inte se logiken.
Om man nu är så pass "stor" så att man kan skaffa en mobil och en uppkoppling för att sedan läsa vad som står där så bör man kunna hållas ansvarig för det man själv skriver och för vidare.

Jag tror inte att världen behöver fler överhuvuden som ska styra utan tvärtom fler människor som tar ansvar för vad de själv gör.
Jag anser, trots att de själv anser att de kan hållas skyldiga, inte att Facebook kan hjälpa vad några individer skriver.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/facebook-sjalvkritiska-efter-folkmordet-i-myanmar