onsdag 7 november 2018

Gör si, gör så..

Ibland undrar jag hur min generation överlevde.
För att då inte tala om generationerna innan mig och den precis efter.
Som det pratas idag borde vi vara inlagda eller helt döende i dagsläget.
svt.se

Livsmedelsverket har nu förnyat sina krav och ett av kraven på skolorna är att de alltid ska servera minst ett vegetariskt alternativ. Det bör dessutom finnas minst fem grönsaker att välja på.
Jag ställer mig fortfarande samma frågor som tidigare:
Vems uppgift är det att barn äter "rätt"?

Min uppfattning är nämligen väldigt klar.
Det är INTE skolans uppgift.
För mig är det hemmets uppgift att se till att deras telningar äter blandad och bra kost.

Jag arbetar som lärare och har kunnat se hur mycket ändrats åtminstone de sista tio åren.
Jag skulle vilja påstå att jag inte har varit på en enda skola där skolmaten har varit "äcklig". Den kanske har sett mindre aptitlig ut ibland men jag har ständigt förvånats över att den faktiskt är god. Någon gång smaklös men oftast god.
Det är alltid grönsaker till och på grund av den blandade befolkningen så har det varit mer än ett alternativ. Schysst tycker jag.

Livsmedelsverket vill att barn ska äta mer grönsaker.
Jag kan upplysa Livsmedelsverket att det hjälper inte att lägga upp tio sorters grönsaker för de kommer ändå bara äta de vanligaste. Om ingen ser på tar de ofta inga grönsaker alls.
De dagar maten har varit helt vegetarisk äter många barn inte alls.

Livsmedelsverket vill att tallriken ska vara "rätt".
Det ska vara rätt blandning av maten och visst, jag skulle kunna tvinga alla elever till detta men den stora frågan blir då om de väljer att äta det?
Svaret är nej. De slänger maten istället.
Många tar en liten liten bit och slänger sedan det.

Jag som då ska försöka få eleverna att göra något vettigt på eftermiddagen kan meddela att de dagar det har varit exempelvis hamburgare, så är lektionen efteråt inga bekymmer.
Den dag det har varit någon form av vegetarisk mat eller något nyttigt som någon bestämt, då äter inte barnen och eftermiddagen blir kaos.
Vad blir då viktigast för Livsmedelverket?
Att barnet har fått åtminstone ett ordentligt mål mat om dagen?
Eller att de petat på en grönsak i tio minuter för att sedan hänga en hel eftermiddag?

Fråga mig så ta bort det ekologiska och driv det närodlade.
Låt barnen få mat som gör dem mätta för då klarar de skolundervisningen.
Livsmedelsverket har garanterat inte försökt ha en klass där barn kryper runt på golvet för att de är helt slut då hungern gör att inget går. Allt känns hemskt och fel.
Men Livsmedelsverket tycker att det blir bra.
De kanske skulle börja undervisa istället.

Jag tror på föräldrars kunnande.
De lär sina barn vad som är rätt enligt dem och det ansvaret måste de få.
Skolans roll ska vara att se till att eleverna är mätta och klarar undervisningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livsmedelsverket-uppdaterar-rad-for-skolmaltider-mer-gront-och-mindre-kott-och-socker
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/den-svenska-skolmaten-fran-50-talet-till-idag
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/mer-gront-och-mindre-godis-har-ar-livsmedelsverkets-nya-rad-om-skolmaten
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-far-du-ditt-barn-att-ata-nyttigt-och-varierat