torsdag 8 november 2018

Faktiskt nästan helt fel.

Nybörjare skulle jag vilja påstå.
Efter över tio år inom yrket som kassörska skulle jag vilja påstå att det finns andra saker som är viktigare. Jag vet att alla inte håller med men detta är min inställning till det hela.
svt.se

Det står skrivet i artikeln att det rör sig om en liten studie.
Det rör sig om en kassör som har fått svara på frågor och den stora frågan måste vara varför den får så mycket uppmärksamhet.

Självklart underlättar det om streckkoden är rätt.
Vad som är "rätt" är dock en definitionssak för efter att ha suttit ett tag i en affär så kan man göra det i sömnen. Det finns nämligen en viss logik i var streckkoden finns på varan.
På nästan allt. Det finns nämligen undantag.
Glasspaket och smörpaket.
Där är det jäkligaste.
Speciellt efter sådan här artiklar!

På dessa varor sitter nämligen koden under varan varpå många vänder den upp och ner.
Kassörskan vet att den sitter under och behöver inte se den.
Bekymret blir istället dubbelt upp för det är hopplöst att försöka vända en kall/ljummen sak som är konformad. Ett smörpaket som ligger upp och ner är jobbigt.
Ändå tror många att de gör någon en tjänst när de envisas med att lägga sakerna så.
Är koden neråt är det mycket lättare att lyfta på varan.

En annan sak som många i detta yrke anser vara jobbigt är när sakerna kommer för tätt.
Har hade ni undantaget!
Saker jag skulle sagt till media hade varit dessa:

  • Om kassörskan slipper vänta så vänd sakerna som du ställer upp med koden mot dig.
  • Gör det absolut inte med kyl eller frysvaror. Lägg då hellre koden nedåt.
  • Packa ihop så mycket som möjligt.
  • Låt INTE kassörskan vänta på att du ska vara "hjälpsam".
  • Förbered dig med kort/kontanter direkt så att det inte tar tid.
  • Packa ner dina varor INNAN du kollar kvittot.
  • Var effektiv! Man kan prata och packa saker samtidigt.
Där är mina grundtips. Det är alltså ok att ställa sakerna med koderna mot dig men vad du än gör så låt ingen sitta och vänta! Det är totalt förödande att behöva sitta rakt upp och ner för att vänta in varorna och det var det värsta jag visste.
När de "långsamma" kom, för ja alla hade någon form av beteckning, då tog jag rast eller gjorde något annat för det blev ett sådant stressmoment.
Många gånger kunde dessa människor även kommentera såsom "stressa ner", "ta det lite lugnt" eller "jag lägger upp sakerna i lagom takt så du inte ska känna dig stressad".

Jag tyckte att jobbet i affär var roligt så länge jag var där!
Inget är nämligen värre än man gör det men när man ser filmen i artikeln ser man att tjejen i kassan, inget ont i det,  inte har arbetat med detta så länge. Den som har suttit länge behöver nämligen inte kolla var streckkoden sitter. Så min uppmaning till alla där ute är;
Var effektiva när ni handlar så slipper många människor mycket stress!


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vand-streckkoden-ratt-for-kassorens-skull