söndag 25 november 2018

Ekonomi - för alla.

Hushållsekonomi.
Ordet som alla borde lära sig.
Det ingår i skolans undervisning och bör höra till varje förälders uppgift till barnen.
Ett sunt tänkande om framtiden.
blt.se

Pensionssparande.
Inget jag funderar sådär jättemycket på.
Jag har jobbat sedan tidig ålder och ska enligt de papper jag får bli en hyfsat bra affär.
Jag har inga större tankar om detta då jag inte har några planer på att gå i pension.
Kan jag jobba fram tills jag trillar ihop så kommer jag göra det.
Allt är individuellt, såklart, och jag tänker inte arbeta heltid men så länge jag kan och så mycket jag kan. Det kan väl vara en hyfsat bra devis för mig.
Min säkerhet finns i huset och att det ständigt renoveras.

Hushållsekonomi är just det.
Hushållets ekonomi.
Något som alla bör känna till.
För mig är det viktigt att spara pengar så att jag har om det skulle hända något oförutsett och enligt mig bör det vara så man tänker angående en kommuns ekonomi också.
Saker och ting går sönder, behöver renoveras eller byggas om, och så mycket som möjligt ska då gå att finansiera. Självklart går det att hänvisa till att soliditeten då är bra.
Soliditeten kan beskrivas som de fasta sakerna som man oftast inte gör av med.
Min soliditet är mitt hem.
Om diskmaskinen, kylskåpet och frysen går sönder samtidigt vill jag inte behöva sälja ett rum eller hela huset. Jag vill ha pengar till de sakerna.
Jag önskar att de som styrt tänkt likadant.
Speciellt då det varit en högkonjunktur.

Samstyret gör dock vad de kan.
Vi har dragit i nödbromsen och ska kolla över läget.
Vi lovar inget och påstår inget mer än att vi ska utreda en massa saker.
Vi ska se vad som behövs göras och sedan göra det som vi måste.
Allting med ödmjukhet.
Först och främst går vi över den politiska ledningen och ser vad vi kan spara in där.
För mig och oss är detta ett bra sätt att visa medborgarna om att vi menar allvar.
Media är inte precis hjälpsamma.

Samtidigt går oppositionen ut och kräver ett betalt oppositionsråd.
Alltså, när de själv inte längre styr, anser de att medborgarna ska betala för att de ska tycka tvärtemot oss. Inte en tanke lades på det när de själv styrde och det fanns en annan opposition.
Ska vi titta runtomkring skulle en sådan post kosta medborgarna cirka 600 000 kronor om året.
Minst.
Det anser oppositionen i Sölvesborg är rätt.
Samtidigt som alla verksamheter behöver spara.
Den stora frågan måste vara vart de stora artiklarna om detta är och varför ingen ifrågasätter detta högljutt!

Om fyra år kommer det visa sig vad som var rätt men för mig är det direkt märkligt hur man kan tro att man är oumbärlig för kommunen att man ska bli betald för något alla andra tidigare har gjort för den peng de fått för de post de har haft.
För mig visar detta hur (s)olidarisk man egentligen är.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-behover-du-spara