lördag 17 november 2018

En minskning där det svider.

Politik ska inte vara ett intresse för att tjäna pengar.
Politik ska vara något du brinner för.
Oftast börjar det med en fråga och sedan fortsätter det i andra saker.
När man väl inser att politik är allting, så ser världen annorlunda ut.
svt.se

Politik blev för mig vardag när jag insåg att jag kunde förändra saker jag ansåg var fel. Jag är en av få som varit med sedan min ungdom och jag är lika säker på min sak idag som jag var då, men frågorna har förändrats något. Jag är med i det parti vars frågor ligger mig närmst om hjärtat, men partiet har dock svängt. Inte i den riktning jag alltid har gjort men i grunden så har det blivit bra.
Efter en lång vänstersväng är Moderaterna tillbaka till höger.
Mestadels.
Enligt mig skulle vi bli betydligt mer liberala i många frågor vilket jag ofta och gärna pratar om. Jag inser dock att det får ligga på framtiden.

Det sägs att man inte ska hugga den hand som föder dig.
Jag har aldrig fungerat så utan är fostrad till att jag skulle kunna säga till kungen att han har fel. OM jag säger det på rätt sätt. Tyck vad du vill men var hövlig.
Jag skulle aldrig pådyvla andra att tycka som jag eller försvinna.
Jag tänker tvärtom.
Tyck gärna annorlunda och förklara varför, men bygg ingen uppfattning på hörsägen eller gissningar.

Media är handen jag hugger.
Som politiker är du beroende av just media på samma sätt som media är beroende av just dig.
Många ringer ständigt och jag gör mitt bästa för att alltid svara även om det ibland är svårt.
Vissa hör aldrig av sig men skriver mycket ändå.

Sorgligt är det när människor hatar utan att veta.
Skriver ner och beter sig illa, som om deras åsikter och tankar är så mycket bättre än andras.
Jag har varit med i politiken i cirka tjugo år och upphör aldrig att förvånas.
Många ser idag rakt igenom mig.
Suckar och pustar, kommenterar och vänder upp näsan och det enda det får mig att göra är att känna mig ännu mer säker. Det tillsammans med tanken om hur fruktansvärt det måste ha varit att i början tillhöra det parti som för många fortfarande räknas som paria.
Hur kan man döma människor ohörda!?
Media drar sin beskärda del till stacken.

Samstyret har lagt fram sin budget.
Jag kan lugnt säga att det har tagit mer tid än många kan ana men vi är nöjda.
Efter att ha manglat allt fram och tillbaka, med en rädsla för att pengarna till nästa år inte ska räcka, så har vi lagt fram våra siffror.
Vi är fortfarande i en högkonjunktur men är beroende av extrapengar från staten.
Om de inte kommer går kommunen back vilket syntes tydligt härom året.

Det stämmer. Vi vill dra ner på modersmålsundervisningen.
Helt rätt, den är lagstadgad, men har du läst lagen?
Där finns inga definitioner och kommunen kunde krasst ha kunnat fylla en aula med alla som har ett annat språk för att ha en massundervisning. Detta kunde gjorts några gånger om året.
Så luddig är lagen. Så vill vi inte att det ska vara.
Vi vill att alla verksamheter måste förstå att något snart kommer hända.
Snart måste alla spara för lågkonjunkturen är på väg.

Detta lyfts dock fram tillsammans med gnäll om att badet inte kommer vara öppet tillräckligt. Den stora frågan blir då varför man inte lyfter det som vi har satt som prio ett:
Minska kostnaden för politiken.
För precis som med modersmålsundervisningen så måste alla hjälpa till och om inte vi som politiker ska gå i bräschen, vem ska då göra det?

När Samstyret lade fram sin budget var detta den enda sak oppositionen började tugga om.
Varför partistödet skulle minska och hur.
Jag kan inte svara på exakt hur för vi har låtit kommunens ekonom räkna ut det.
Jag är inte ekonom och har inte läst ekonomi men litar på personalen som gör det.
Oppositionen gör det inte.

Av det vi skrivit var det just detta som fick kritik.
De skyller på att en demokrati måste få kosta när vi vill minska nämndernas storlek och dra ner på partistödet. Vi anser inte att demokratin är i fara för att färre människor får sitta på möten.
Vi lovar inte guld och gröna skogar utan tycker rent krasst att vi ska visa vägen för det som komma skall. De som ska vara solidariska tänker tvärtom.
De önskar ett betalt oppositionsråd och minst lika stora nämnder som tidigare.
Anledningen?
Min stora gissning är att de har börjat inse vilka konflikter det blir inom ett parti när alla plötsligt vill ha allt men platserna inte finns till detta. Då är det inte så lätt att vara solidarisk längre.

Den stora frågan för människor på byn bör då bli:
Anser ni att det är rätt att det sitter nästan tjugo personer på ett möte som varar i under en timme?
För det får varje person, förutom presidiet som får mer, ut över 500 kronor. Efter skatt.
Känns det ok?
Det tycker inte Samstyret.
Oppositionen, alltså S, V, L och C i Sölvesborgs kommun, anser att de är värda detta.

Jag tänker inte kommentera något i sociala medier eller påhoppen som ständigt kommer för det visar vilka människorna som gör detta är. Min karma ska vara ren.
Jag tackar dock för det enorma stöd som ständigt strömmar in.
Alla lyckoönskningar från människor jag inte känner.
Tack!
Vi kommer göra vårt absolut bästa och det utan påhopp eller sparkar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nya-ordningsvakter-och-kapat-folkets-hus-bidrag-i-samstyrets-budget