lördag 3 november 2018

Detta är jag!

Jag vet att jag inte är riktigt som alla andra men precis som i tvärtomvisa finns det en styrka i det med. Den som sätter denna gräns är du själv.
Jag har inga diagnoser men precis som alla andra känner jag igen mig när jag lyssnar på en föreläsning om varför man gör på vissa sätt.
Jag passar inte in riktigt någonstans.
svt.se

En av de frågor jag fått mest den sista veckan är varför jag inte hade skor på mig under presskonferensen. Det enkla svaret är att jag inte tycker om skor.
Jag avskyr strumpor och gillar inte skor.
Jag går alltid barfota och hade det inte varit att asfalten är så kall så kunde jag gått likadant utomhus.
Fötterna är så härdade som de kan bli.

Undersökningar säger att barn med ADHD inte tycker om kläder som sitter åt och där är jag. Jag kan visserligen dra på mig finkläder eller klä upp mig men jag trivs i mina haremsbyxor och luftiga linnen. Jag har under större delen av mitt liv ansett att jag bor på fel ställe. Jag älskar värmen och kulturerna som finns i många andra länder.
Igår firade vi Diwali och för mig är sättet att leva viktigare än allt annat.

Artiklarna nedan passar in på mig.
Jag blir fruktansvärt lätt uttråkad och har skaffat mig metoder för att klara långa föreläsningar eller möten. Hemma kopplar jag på flera olika medier samtidigt och den enda gången jag verkligen trivs är när jag gör allting samtidigt.
Jag lyssnar på radion, läser nyheterna och skriver samtidigt.

Jag har pluggat på heltid eller deltid samtidigt som jag arbetat heltid.
Utöver det hinner jag ändå med familjen och barnens aktiviteter.
Jag är gympaledare och sitter med i föreningar.
Jag höll på att bli knäpp när jag läste till lärare och insåg att jag var mer ledig än studerande så det blev till att jobba jämte.
Jag har fungerat så i hela mitt liv och allt annat är för mig jobbigt.

Det är så många som säger till mig att jag ska lugna ner mig, ta det lugnt och stressa ner så att jag inte går in i väggen. Min uppfattning är att så länge som jag trivs med allt jag gör så kunde jag arbetat dygnet runt.
Förutom den sista tiden, då jag faktiskt varit väldigt trött, så sover jag betydligt mindre än de flesta andra. Runt fyra timmar räcker och gör då att jag hinner mycket mer.
Jag blir sjuk när jag har för lite att göra och det finns tydligen fler som jag!
Olikheterna får vara en styrka för jag älskar allt jag gör.
Så länge jag inte sätter mig ner så går det att hålla tempot uppe.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sju-tecken-pa-att-du-ar-for-uttrakad-pa-jobbet
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anki-udd-hade-for-lite-att-gora-pa-jobbet-blev-sjuk