fredag 2 november 2018

Regler för vem?

Lagar är bra och behövs men ibland blir den stora frågan vilken av dem som är viktigast.
Jag har all respekt för att den som arbetar på migrationsverket inte alltid har ett lätt jobb.
Jag förstår att det finns tuffa beslut att ta.
Någonstans måste man dock fundera över vilken lag som står överst.
För mig är det alltid barnets bästa.
svt.se

Barnkonventionen ska bli lag vilket jag anser vara bra.
Jag anser att det oavkortat ska vara så att barnets bästa sätts först för så ser det inte ut idag.
Föräldrarnas bästa sätts alltid först och det krävs en hel hop med bevis för att det ska bli skillnad. Lisbeth Pipping föreläsning gnager i detta sammanhang.
Vi har lagar som fortfarande sätter sig över barnets bästa och här bevisas det igen.

Flickan kommer till Sverige och hennes mamma dör.
Hon flyttar till sin morbror och han ansöker om att få adoptera henne.
Allt kunde ha varit frid och fröjd där.
MEN. Då kommer landet paragrafryttare: Sverige.
Från den 1 september är lagen ändrad och numer måste man adoptera som par om är sambos.
Vad är det för folk som skriver lagarna?

På grund av denna nya lag så kommer han inte få adoptera flickan då han har skaffat en sambo och hon inte står med i papperna. Han vill inte heller ha med henne ifall det skulle ta slut.
Iomed detta så ska flickan skickas tillbaka till Chile där en styvfar finns.
Den styvfarn har dock sagt till att han inte vill ha vårdnaden om henne.
Därför ska hon skickas tillbaka till ett barnhem.
Var är mänskligheten?

Jag blir chockad när jag ser hur lagen fungerar och hur den har förändrats. Jag har ingen som helst förståelse för att man måste adoptera tillsammans med sin sambo eller make/maka.
Om jag bor med min bästa tjejkompis, får vi bara adoptera ihop då?
Det finns barn som behöver en familj över allt annat så varför ska det vara så svårt!?

Söta barn. Hoppas Migrationsverket tar sitt förnuft tillfånga.
Gör de inte det kan du påstå att du är ett syriskt ensamkommande flyktingbarn.
Fungerar inte det kan du testa att sexuellt antasta någon och hänvisa till Chile stränga lagar.

Hur kan lagen skydda dem som är brottslingar men inte skydda den som måste stanna här?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/han-vill-adoptera-sin-systerdotter-men-nya-regler-kan-sta-i-vagen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/hon-kan-bli-utvisad-till-ett-barnhem