fredag 9 november 2018

Swexit next.

EU i ett nötskal.
Alla ska.
Jag var oerhört positiv till EU i början men blir så trött på systemet när sådant här kommer.
Alla taklampor ska byta stickkontakt för det har EU bestämt.
elsakerhetsverket.se

Den stora frågan måste vara varför.
Varför ska kontakterna bytas?
Efter en hel del letande hittade jag anledningen som jag misstänkte.
Jag får snart kalla mig synsk men tänk:
Alla länder i EU ska anpassa sig till en ny påhittad variant av stickproppar för att det finns länder i Europa som bara har lösa sladdar hängande från taket!

Det är som ett skämt.
Vi är ett land med hög säkerhet och ett smart tänk i det mesta.
Vi har elektriker som kan det de gör och alla som har varit på semester i Thailand eller i andra länder som inte har kommit så långt som vi, förfasar sig över hur elen dras på dessa ställen.
Att det brinner runt elen där är inte konstigt.
Inte i östra Europa heller.

Den stora frågan blir då igen:
Varför ska kontakterna bytas?
Vi i Sverige har ett bra och fungerande system som övriga Europa kan anamma men istället hittar man på något annat.
Trams kallar jag det och detta i sig kunde fått mig att skriva under att vi ska göra en Swexit.
Lägg er inte i!
Vill ni lägga er i så sätt en minimigräns och låt det vara så.
Detta kollektiva tvång som varenda paragrafryttare i vårt land gillar bör upphöra.

Varför ska vi ha nya lampkontaker för att det finns länder som har problem?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/nya-uttag-for-taklampor-kan-innebara-stora-kostnader
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/nya-stickproppar-och-uttag-till-taklampor/
https://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/varfor-maste-vi-byta-uttag-och-kontakter/