måndag 12 november 2018

En hjälte?

Elin Ersson visade världen att hon minsann stod upp för människors rättigheter!
Hon ställde sig upp på ett flygplan och vägrade sätta sig ner vilket gjorde att mannen hon ville skulle bli avsläppt, blev avsläppt.
Det kanske är definitionen av en hjälte för några.
För mig är det inte riktigt på det sättet.
sr.se

Sveriges Television och Sveriges Radio.
Två statligt ägda medier som ägs av oss alla genom skatten.
Att man då gör ett program där Ersson får komma till tals och där man enligt mig väljer sida, är absurt. De nämnder dock, till deras fördel, att mannen hon släppte ut var fel man.

Konflikt, som programmet heter, menar att hennes uppträdande ses som ett hjältedåd medan andra anser att hon gör fel. Hon kommer dock bli dömd för luftfartsbrott nu.
Detsamma som om hon varit full och betett sig illa.

Intressant är att se skillnaderna i hur media behandlar olika saker med tanke på att hon inte beskrivs som någon brottsling, medan andra som anklagats för saker hängs ut beroende på vilket "brottet" är.
De nämner inte heller att hon sätter sig upp gentemot den lag som vi demokratiskt har bestämt ska gälla i Sverige. Hon satte sig över lagen med sitt beteende men det framgår inte.

För mig borde det bli betydligt tuffare regler.
Tänk om en aktivistgrupp hade bestämt sig för att alla och envar skulle göra såhär.
Det kunde ha blivit totalt kaos och de som hade drabbats är du och jag.
Vi skulle plötsligt fått acceptera att människor ska vara "goda".

En hjälte är för mig en som springer in i branden och räddar någon annan.
En person som offrar sig själv för att hjälpa någon annan.
Det finns kanske de som anser att Ersson är en hjälte när hon valde att sätta sig över lagen och "rädda" en person som dessutom var dömd för brott.
Jag anser det dock inte vara så.
Jag anser att hon gjorde något brottsligt och ska dömas för det.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1178612?programid=1300
Oönskade hjälpare