onsdag 13 februari 2019

En överdrift.

Nu ska jag klampa mig in på många fötter och tår.
Jag har sedan jag blev klar med min lärarutbildning arbetat i alla stadier utom gymnasiet.
Jag hade en trevlig tid på dagis där jag arbetade under rätt lång tid.
Ja, jag säger fortfarande dagis men jag vet att det på finspråk heter förskola.
skolverket.se

Jag ska nu vända mig emot allt vad som nu är så bra.
"Bra".
Som förälder ställer jag mig en stor fråga:
Vad är det viktigaste för mitt barn?
Om jag inte kan vara hemma och ta hand om mitt barn.
Om jag väljer att arbeta och lämna mitt barn på dagis.
Vad är det jag vill ska ske för mitt barn?
Dagis/förskola är ju trots allt inte något som är obligatoriskt.

JAG förväntar mig att mina barn får mat och tillgång till en toalett vid behov.
Jag förväntar mig att den som har hand om mina barn trivs med sitt yrke och behandlar dem på ett bra sätt. That´s it.
Redan för tio år sedan hörde jag kommentarer om att vad barnen har "missat" när de inte är på dagis. Föräldrar ville inte att barnen skulle vara hemma för de kunde "missa" något.
Missa vad!?

Att det ens gör något som kallas för en läroplan där ord som "utbildning" verkar centralt, känns totalt idiotiskt för mig. Vilken utbildning kan man möjligtvis ge en ett-två-åring?
När personalen gett dem mat, bytt blöjor, kramats och sedan har tid över, så ska de "utbilda" barnen?
I mitt hem kallar vi det lek.
Vi leker med våra barn.
Spelar spel, ritar, leker med lera, bakar, lagar mat och städar ihop.
De är med i det dagliga jobbet.
Det är inte så att det behövs ett geni för att göra detta och det skriver jag inte för att förringa den som nu valt att utbilda sig till detta, utan för att jag egentligen undrar varför man förringar de som kallas för barnskötare?

För egen del skulle jag kunna lämna mina barn till en person utan någon utbildning alls.
Om de var lämpliga för att ta hand om barn.
Jag vet kommuner där man krävde att dagmammor skulle vara utbildade inom matlagning utöver det faktum att de skulle ha en pedagogisk utbildning.
De skulle alltså ha dubbla utbildningar. Kommunen gjorde allt för att förstöra och försvåra.

Jo, jag tycker att utbildning ska vara rätt och relevant men jag vet människor som har enorma utbildningar men som är allt annat än fungerande. En utbildning betyder inte att du kan allt inom det.

Samtidigt kan man fundera över Skolverket, som nu har tagit fram denna nya läroplan.
Fritids, jag säger fortfarande det med, fick även de en ny.
Det är alltså två olika verksamheter som är utöver det vanliga.
Utöver skolan. Något som inte är obligatoriskt.

Mannen som är ansvarig för skolutvecklingen på Skolverket är faktiskt lärare. Han slutade dock arbeta som det redan 1992 men sitter nu och utvecklar hur svensk skola ska se ut. 1992 blev han chef och har jobbat som just chef sedan dess.
Kvinnan som har hand om utvecklingen av läroplanerna har inte arbetat inom skolan utan är jur kand. Hon blev klar med det 1994.
Utöver dem sitter det politiker och bestämmer.
Dessa personer styr alltså upp vad som händer i skolan.

För mig är läraryrket en färskvara och har man inte arbetat inom skolan sedan nittiotalet så ska man nog inte uttrycka sig. Det är som att arbeta med teknik men inte ha någon mobiltelefon för den fanns knappt då.

Barn ska vara barn.
Dagtid kan de som arbetar med barnen vara ute för det är det de missar mest när de inte kan vara hemma. Att lära barnen saker, att läsa, räkna och skriva..
Det är SKOLANS ansvar.

Jag har ingen som helst förståelse för att det ska vara så viktigt med titlar att det istället gör att varannat dagis och förskolor räknas som om de har högt antal outbildade i personal.
Det är fortfarande samma personal som tidigare men ramen har förändrats.
De ska ta hand om barnen.
Inte räkna kärnfysik.

Låt barnen vara barn och låt de som är lämpliga arbeta med det.
Hela vårt samhälle har fått någon märklig stämpel om att man måste ha en massa fina titlar för att räknas.

Och för er som nu läst detta och inte förstår vad jag menar, misstolkar det som ett personligt agg eller känner sig undanskuffade: http://emiliepilthammar.blogspot.com/2019/02/att-vilja-forsta.html
Och slutligen här:
http://emiliepilthammar.blogspot.com/2019/02/och-sjalv-har-jag-blivit-rafeminist-pa.html

https://www.skolverket.se/download/18.5707c31684c5512e8ac6/1549382679535/Lpfo18_webbinarie.pdf
https://www.skolverket.se/om-oss/organisation-och-verksamhet/ledningsgrupp-och-insynsrad