söndag 3 februari 2019

All reklam är bra reklam..

Personligen är jag inte förtjust i de så kallade "humorprogram" som finns.
Det kan ju vara så att jag inte förstår den eller att jag helt enkelt inte tycker att den är rolig.
Jag tycker att humorn för det mesta är fel då den utsätter enskilda individer för påhopp och enligt mig legitimerar det beteendet andra påhopp.
Någonstans där på vägen blev det ok att hyckla och prata ner andra människor för hur de ser ut eller hur de är, men deras gärningar är mindre viktiga.
Jag är väl udda.
Tobias dog 17 år gammal, 1991, då det inte gick att hitta
en benmärgsdonater. Hans föräldrar startade då Tobiasregistret
för att ge andra människor en chans att överleva.

Någon gång får dock även jag ändra mig.
Satirprogrammet har faktiskt gjort en god gärning för Sverige.
De tog upp vikten av donationer och det visade sig ge effekt för så många gick in och skulle anmäla sig att sidan inte klarade trycket.

Jag har under flera år jobbat för att vi ska vända donationsregistret.
För mig borde det vara en självklarhet att alla är med och i mitt tycke skulle anmälan ske automatiskt när någon föds eller blir svensk medborgare.
Om man INTE vill vara med kan man anmäla det.
Min uppfattning är att de som inte är med ofta inte är det för att de är lata rent krasst.
De har inget emot att donera sina organ men de tar inte aktivt beslutet.
De som är helt emot att varken ge eller få organ är de som är religiösa på olika sätt eller som av någon annan anledning bestämt sig för att inte göra det.

Bristen på organ skapar köer som dödar.
Många är de som står i en kö och väntar.
Jag gör det inte själv men vet de som gör.
För mig är det absurt att man inte delar med sig.

Donationsregistret och Tobiasregistret är saker som jag tog ställning till väldigt tidigt i mitt liv. Mitt första donationskort gjorde jag själv i tioårsåldern då jag var för ung för att anmäla mig själv. Medlem i Tobiasregistret blev jag för cirka femton år sedan och det är oerhört viktigt för mig att ta det beslutet. Alla i min närhet tjatas till att göra samma sak.
Om det räddar ett enda liv så är det värt det.

Det kanske upplevs kränkande men jag anser att en rockad av registret är det enda vettiga.
Är du inte med i Tobiasregistret eller Donationsregistret?
Gå in och anmäl dig.
Var en medmänniska.

https://www.svt.se/nyheter/svt-s-satirprogram-kraschade-donationsregistret
http://www.tobiasregistret.se/story/att-mota-den-som-raddat-ens-liv/
https://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret/anmalan
http://emiliepilthammar.blogspot.com/2013/06/tobiasregistret-ater-igen.html