tisdag 5 februari 2019

Naturligt smal.

Chips, godis, läsk.
Jag kan äta vad jag vill och min syster brukar beskriva mig som en pommes frites.
Smal men flåtig och ohälsosam inuti.
Det stämmer förmodligen.

Studier visar nu att cirka 40% bestäms av dina gener.
De bestämmer hur din kropp ska se ut, vilket jag visserligen inte anser är ett svepskäl för någonting.
Det är dock ingen hemlighet som jag ser det.
Jag har under hela mitt liv kunnat äta i princip vad jag vill.
Tills jag började på gymnasiet låg jag på 48 kilo.
Ingen gigantisk vikt och under några förvirrade veckor, för det var faktiskt bara veckor, tränade jag och åt så pass att jag gick upp till 54 kilo.
Där låg jag sen oavsett hur jag gjorde.
Jag slutade träna nästan direkt igen men stannade.

När vi bestämde att vi skulle skaffa barn var kravet att jag inte skulle vara undernärd.
Jag var därmed, till min längd, tvungen att gå upp till 60 kilo.
Det halvåret var en katastrof för mig.
Att banta är kanske inte så kul, men försök att gå upp i vikt när det inte går.
Jag räknade kalorier och tryckte i mig Carte Dór-elefanter på kvällarna för att komma över det dagliga intaget som låg på mellan 4000 och 5000 kalorier.
Normalt ska man ligga på ungefär 2000 om dagen.
Jag fick sluta med innebandyn för även om muskler väger, så vägde det inte upp hur mycket jag var tvungen att äta för att komma över.
Det tog sex månader att gå upp de kilona som behövdes.
Idag, trots barn och ålder, så ligger jag kvar på ungefär samma vikt.
Kroppen har visserligen förändrats men stor är jag fortfarande inte.
Min gissning är att jag kommer se ut ungefär som jag gör fram tills jag går vidare.

Jag tror att gener spelar oerhört stor roll på många sätt.
Det pratas om arv och miljö men jag tror arvet har en större påverkan än miljön.
Det finns människor som aldrig hamnar i sin rätta miljö och arvet är något som man skyller på.

Arvet kan dock göra att du får det svårare och då måste din miljö vägas upp.
Jag kan träna för att komma i form men orkar rent krasst inte.
Motivationen finns inte men jag kan då inte skylla på att mina gener inte ger mig magmuskler.

Forskningen sa att generna var ungefär 40% och det kan nog stämma.
Resten är vilja.
Vill du se ut som du gör?
Känner du dig inte nöjd så är det bara att börja träna eller äta upp dig om du är som jag.

https://edition.cnn.com/2019/01/25/health/thinness-and-obesity-due-to-genes-study-intl/index.html