torsdag 21 februari 2019

Rule, Britannia!

Du ville komma hem?
Du valde att åka till IS och stå för det de står för och när du sedan vill hem till Storbritannien så bemöter de dig genom att ta ifrån dig ditt brittiska medborgarskap så att du inte ska kunna återvända.
Det är nog första gången jag verkligen känt att jag skulle kunna flytta dit.
sr.se

Sverige är fantastiskt.
Jag kan prata tills mina käkar går ur led om hur mycket jag älskar min hembygd.
Älskade Hällevik och Sölvesborg. Allt här är fantastiskt!
Årstiden spelar ingen roll för allt har sin charm och min kära hemkommun får vara tacksam att alla inte har förstått hur fantastiskt det är.
Vi hade nämligen inte fått plats.

Sverige i stort är dock mesigt.
Ett land där fortkörning, misstag med skatten eller försäkringskassan kan kosta dig skjortan men där du kan stoppa ett helt flygplan och få dagsböter.
Landet där de flesta våldsförövare går fria.
Landet där polisen inte har så mycket att säga till om då lagen är så mesig att den de fångar släpps ut strax efteråt igen. Ett land som på många sätt, enligt mig, tänker fel.

Heja Storbritannien!
Jag anser att man kan få begå misstag och sedan få sona dem, men vissa saker är oförlåtliga.
Att gå med i en terrorgrupp som hela världen förfasar sig över är inget misstag.
Det är ett medvetet val.
Har man gjort det valet anser jag att man får stå sitt kast och precis det visar nu detta föregångsland. OM du väljer att åka till Syrien och sedan inte kan bevisa vad du gjorde där, så tas ditt medborgarskap ifrån dig.
Svårare än så behöver det inte bli.

Min önskan är att detta även infördes i Sverige för en stor del av dem som åkte dit kom härifrån.
Är man så vuxen att man kan ta sig dit så får man vara kvar där.
Ett förlorat medborgarskap kan dessutom verkligen skapa ett incitament för att övertyga familjemedlemmen att stanna.

Heja Great Britain!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7158920
IS-kvinna vill ha förlåtelse
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/storbritannien-nekar-is-tonaringen-medborgarskap