torsdag 28 februari 2019

Fasta rutiner.

Sömnproblem?
Det har jag förmodligen haft i hela mitt liv.
Mitt bekymmer är att jag i princip aldrig blir trött så någonstans blev det till att acceptera det.
Så länge jag skötte skolan fick jag vara uppe så länge jag ville.
svt.se

Som vuxen har jag anpassat mig efter det behov jag har.
Jag är helt enkelt uppe längre än de flesta.
Jag sover förmodligen färre antal timmar än de flesta andra på ett dygn men för mig är det bra.
För mig passar det.
Hela skolväsendet pratar om att man ska anpassa till varje individ men annars ska vi helst vara likadana. Jag sover inte så mycket.
Det är ingen nyhet.
Jag kan sova mer genom att totalt trötta ut mig.
Det fungerar faktiskt att gå en lång runda på kvällen.
Det fungerar att vara väldigt mycket ute och att hålla igång.
Problemet är att jag inte prioriterar det men jag hade aldrig tagit medicin för att sova.
Hade jag lidit av det hade jag förändrat mina rutiner istället.

Rapporter säger nu att det skett en drastisk ökning av antalet barn som får melatonin.
Sömntabletter.
Den stora frågan måste då vara varför.
Har många barn och ungdomar de sista sjutton åren fötts defekta?
Eller kan det vara något annat?

Som jag ser det är det något annat.
Vad är då annat?
Jag vet inte exakt men jag kan gissa på att datorer och ipads spelar en stor roll.
Jag kan gissa att olika spel spelar in oerhört mycket.
Jag kan spekulera kring att föräldrar är så pass curlande att barnen får styra upp deras liv istället för tvärtom.

Många vuxna idag tror att barn mår bra över att alltid få göra som de vill.
Min uppfattning är att det är tvärtom.
Barn behöver rutiner och det är det jag tror fattas i många hem.
Vi kanske är extrema men jag är en rutinmänniska som trivs med det.
Oavsett vilken dag det är så går vi alltid upp vid samma tid.
Vi lägger oss alltid vid ungefär samma tid och undantag görs bara på storhelger som nyår eller midsommar. Varje morgon, varje kväll. Alltid likadant.
Kläderna ligger framlagda.
Efter en viss inkörstid så fungerar det till slut smärtfritt.

På kvällarna börjar vi redan när vi kommer hem.
Äta kvällsmat, en liten stund vid teven, duscha av sig, borsta tänderna och sen i säng.
Väl i säng läser jag en bok för dem och sedan är det god natt.
Jag sitter alltid kvar och jobbar men när de har somnat fortsätter jag med det någon annanstans.
Samma rutiner vareviga dag. Alltid.
Det finns bara vid yttersta undantag något tjafs för annars sköts allt på rutin nu.

Den stora frågan läkarna borde ställa sig är om alla dessa barn behöver denna medicin.
Jag tror inte det.
Jag tror att barnen behöver regler som skapar en situation som inbjuder till att sova.
Ok om de äter mediciner men det får vara på undantag.
Släpp skärmar och annat som tar tid.
Läkemedelsverket själv säger att de flesta ska få hjälp icke-farmakologiskt.
Den stora frågan blir då om det är bra eller dåligt.

Jag tror att mediciner kan behövas någon gång men att det i de absolut flesta fall hade hjälpt med fastare rutiner och hjälp med att skapa dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kraftig-okning-av-melatonin-for-barn