tisdag 26 februari 2019

Mamma, pappa. Och sen?

Fler än två vårdnadshavare?
Det vill partierna på vänsterkanten.
Jag tänker att det är rätt onödigt.
svt.se

Jag har inga bekymmer med människor som vill leva tillsammans.
Inte på några sätt.
Jag bryr mig inte om könet eller antalet människor och har aldrig gjort då det för mig är helt oviktigt.
Jag har inga bekymmer med att två män eller kvinnor vill leva tillsammans.
Jag har aldrig förstått meningen med att gifta sig och inte heller att skaffa kärleksbarn med alla men det är jag och jag respekterar alla andras tankar om detta.

Jag förstår dock inte varför man ska förändra något som kan fungera.
Röster höjs nu om att man ska kunna vara mer än två vårdnadshavare för att det skulle förenkla för alla som inte är en kärnfamilj.
Så må vara fallet, men varför inte bara kommunicera istället?

Det skrivs att det hade varit bra för dem som träffat nya och att det hade underlättat med kommunikationen med exempelvis skolan.
För mig handlar det om att vårdnadshavarna delar med sig av sitt inlogg, om det finns en plattform, eller att de helt enkelt ber om ett inlogg till.
Att den andre skrivs in som kontaktperson.
Varför göra det krångligt?

Tänk hur vårdnadskonflikter kan se ut i dagsläget och fundera över hur de kan se ut i framtiden när det inte bara rör två parter utöver barnen, utan tre. Fyra.

Älska vem du vill och lev som du vill.
För mig gör det inget, men blanda inte in barnen i kaoset.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7159074
Kravet: Möjliggör för fler än två vårdnadshavare