torsdag 7 februari 2019

En dokumentär värd att se.

Sexslavar, övergrepp och harem.
Pedofili och inspelningar där han kissar ett barn i ansiktet.
Dokumentären om Robert Kelly är ingen trevlig historia.
Jag såg färdigt den i helgen och häpnas över olika saker.
svt.se

Det första märkliga är att han faktiskt aldrig har blivit dömd för något och rent krasst går det emot mina principer att ens skriva om det då. Flera hundra tjejer kan dock inte ha fel när alla berättar samma historia om samma person.
När anställda och familjen vittnar om samma saker.
En man som det i grunden är väldigt synd om men som utnyttjar allt och alla.

R Kelly har aldrig varit min favorit även om jag gillar genren.
Jag tyckte dock oerhört mycket om Aaliyah som han var gift med ett tag.
Hon var dock bara sexton och äktenskapet upplöstes innan hon helt tragiskt dog i en flygolycka några år senare. Hon skulle fyllt fyrtio för två veckor sedan.

Det andra märkliga är att fokus i filmen läggs mycket på hudfärg och flera kvinnor pratar om att ingen bryr sig om den som är svart. Ingen ville, enligt dem, anmäla Kelly av samma anledning. Ingen ville dra någon form av skam över hudfärgen. De nämner åtskilliga gånger att ingen lyssnat på dem när de har velat prata. Varken vita eller svarta, så hudfärgen spelade kanske ingen roll.
Jag tror inte detta handlar om hudfärg alls.

För mig handlar det inte om kön heller.
Det handlar om makt och manipulation.
Det faktum att han kommit undan varje går baseras enligt mig på två saker varav den förste är hans pengar. Han har betlat för tystnad. Det andra är hur USAs rättssystem är utformat.
I Sverige kan du ta upp en dom när det kommer nya bevis men som jag förstått det går inte det där. Är du friad så är du.

Historierna kring den katolska kyrkan är många och även om det inte är en endaste person utan ett mönster hos män inom denna tro, så har det inte hänt mycket där heller.
Där kan man inte ens tänka att det är hudfärgen då de flesta är rätt bleka.
Det handlar även där, enligt mig, om makt.

Makt kan vara mycket.
Kellys offer säger att de tyckte synd om honom i början för han berättade sin historia.
Många har sorgliga historier och så även Kelly.
Något är dock fel när man väljer att hålla ett helt harem, misshandlar och förnedrar andra människor. När man hänger utanför skolor och raggar på småflickor.
Något stämmer inte och det går då inte längre att skylla på uppväxt eller taskiga hemförhållanden.

Har du inte sett dokumentären?
Se den. Den visar hur skräcken kan se ut för dina framtida barn.
Måtte de aldrig stöta på en sådan person.
Så även om jag inte anser att man ska koppla ihop någons syssla med övrigt. Att man ska skilja på sak och person, så kommer jag nu att skippa hans musik.
Jag var inget fan innan och det finns annat som är så mycket bättre.

https://www.svt.se/kultur/efter-den-omskrivna-dokumentaren-r-kelly-lanserar-ny-turne