söndag 10 februari 2019

När syftet är rätt?

Du kanske inte tycker om päls.
Du anser kanske att det är en lyxvara som är onödig.
Du tycker kanske att det är synd om djuren.
Det är självklart upp till dig.
Jag respekterar att någon inte tycker om päls och förväntar mig att andra människor ska känna likadant för mig när jag inte har ett bekymmer med det.
svt.se

Vissa människor har, enligt mig, mycket märkliga åsikter.
De har självklart rätt till sina och jag säger inget om dem, men vad är det som gör att den som exempelvis är vegan, ständigt ska ifrågasätta alla andra?
Jag ifrågasätter inte veganer.
Det är upp till var och en.
Om du nu inte gillar päls.. måste du ifrågasätta alla som inte har ett bekymmer med det?

På något sätt anser djurrättsaktivister att de har rätt.
De har rätt och alla andra fel varpå de hotar dem som inte tycker likadant.

Så du är vegan.
Grattis!
Du har gjort ett val som du står för.
Jag har varit vegan. Det var inget för mig. Inte vegetarian heller då jag inte behöver det epitetet.
Jag äter dock knappt kött. Jag tar hellre en tomat eller en burk oliver framför en köttbit och det är mitt val. Alla andra gör sitt och jag förstår inte varför de prackar på alla andra "rätt" tänk.

Så du gillar inte djurhållning i Sverige?
Tyvärr är det då så att du måste acceptera att det är en näring och ett levebröd för någon.
Vill du att den näringen ska sluta existera så kan du propagera för det, men du ska göra det på ett bra sätt. Det innebär exempelvis att du inte ska släppa ut djur, hota dem som har djuren eller förstöra för dem på något sätt.

Jag bor i ett område med mycket minkar.
De gånger någon har varit och släppt ut dem så har vi kaos ute.
En mink är förvillande lik en katt för ett litet barn, men skillnaden känns tydligt om minken kommer för nära. De bits om de känner sig trängda.
Vi har nästan ständigt minkfällor ståendes vid tomtgränsen för att slippa överraskningar.
"Djurvännerna" tror att de gör djuren en tjänst genom att släppa ut dem när djuren istället är ett hot mot hela det biologiska livet som redan finns.

Så du gillar inte kor för att de slaktas och mjölken tas från dem?
Lär dig då bara att acceptera att så är fallet.
Låt människor vara ifred och göra sitt jobb.

Istället för att terrorisera dem kan man skaffa sig en utbildning eller ett liv. Något som gör att man växer upp och inser att det finns viktigare saker än att förstöra för alla andra som inte delar samma åsikter. Djuren är era vänner säger ni, och ni äter inte era vänner.
Nej, så känner ni.
Samtidigt skjuts gatubarn ihjäl i Sydamerika.
Barn svälter ihjäl i Jemen och antalet barn som utnyttjas för prostitution är obehagligt många i stora delar av världen.

Ni känner verkligen inte att det finns något annat ni kan lägga er energi på?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/djurens-ratt-samarbetar-med-organisationer-som-foresprakar-brott