torsdag 14 februari 2019

All heder till Ulla!

Sport är inte min grej och har aldrig varit.
För er som känner att ni kanske blir lite sårade av det så ber jag om ursäkt men det är inget personligt mot någon annan utan något rent personligt för mig.
Jag har aldrig förstått nöjet med att varken jaga en boll eller hoppa över hinder.
För mig finns det så mycket andra saker att göra och jag känner mig inte det minsta kränkt när människor tittar frågande på mig och inte vet att det varit en viktig politisk debatt i riksdagen.
För mig är den betydligt viktigare att titta på än någon fotbollsmatch.
Debatten kan ju förändra allas liv.
Det kan inte sporten på samma plan.


Oavsett.
Ulla Gustavsson.
Jag visste inte vilken du var innan och simning är ingen sport jag följer.
Du ska dock ha all heder för att du vågar ställa dig på de utsattas sida.
Precis som du säger så är slöjan en religiös symbol.
En symbol som står för politik och sexism då den inte ställer upp på den värdegrund vi har.
Den står inte för jämlikhet.
Den som nu påstår att den gör det: När såg du senast en man med slöja?
Muslimska länder på jorden.

Det är så många som högljutt berättar att de är feminister.
De är emot sexism!
Mer hbtq och utbildningar till alla.
När allt egentligen kokar ner till det fina ordet jämställdhet.
Det betyder att vi alla, oavsett vilka vi är, ska behandlas lika.
Behandlas lika oavsett vilket kön vi har, vilken läggning, hårfärg, bakgrund eller etnicitet.
Då är vi jämställda.

Är då slöjan en symbol för jämställdhet?
Nej, det är den inte för då hade båda könen använt den.
Jag är för ett totalförbud på nationell nivå.
Sverige ska inte vara ett land som låter människor förtryckas.

Att kritisera slöjor av olika typ är belagt med tabu i Sverige.
Anledningen är enligt mig det faktum att den i princip bara bärs i muslimska länder och därmed kopplas ihop med deras religion. Kritiserar man slöjan så anser de då att man kritiserar religionen. Så kan man tolka det.
För mig är de som anser att de ska fortsätta använda slöjan så indoktrinerade in i det de lever i att de inte förstår något annat. I en fri värld behövs inte slöjan.
I en fri värld klär människor sig som de vill.

Ulla Gustavsson. Stå på dig!
Sverige behöver fler människor som vågar stå upp för de värderingar de har och som inte bara viker sig för att media startar en kampanj emot dem.
Du har helt rätt, så bara fortsätt.
Skönt att någon inom sporten står upp för alla de flickor som utsätts för påtryckningar.

https://www.svt.se/sport/simning/gustavsson-vi-kommer-diskutera-de-har-fragorna-inom-idrottsrorelsen