torsdag 1 april 2021

Historia, rasism och feminism.

Jag är ingen rasist och skulle aldrig kalla mig för feminist.
Jag älskar dock historia!
Malmö universitet har skakats av en rasismdebatt som kommer från en föreläsning som inte passade några. Föreläsningen handlade nämligen om rasism och ingick i sexologutbildningen.
Bara det ordet i sig, det får mig att tänka på ett gäng vänstermänniskor som ska lära föreläsaren en läxa.

Under föreläsningen hade bilder som visat hur man såg på saker förr visats.
Alltså bilder som den bifogade.
Detta gjorde några kvinnor arga då de menade att det hade varit bättre att bara prata om det, men inte att visa bilderna för att fortsätta sprida dem. 
De gillar helt enkelt inte historien.

Nej, det finns kanske mycket i historien som inte alltid känns bra, men en sak är jag helt säker på och det är att ingenting någonsin kommer bli bättre av att man inte är öppen och ärlig med vad som gäller. Så bilden känns hemsk?

Verkligheten såg ut så. Man kan välja att se det som något fruktansvärt, eller bara ta det som det är. Så man ritade bilder så?
Det är inte hela världen så länge man tar det med en diskussion om hur allting har förändrats.

Än mer intressant blir det när kvinnan som klagar och gnäller, visar sig vara med i styrelsen för lokala rfsl. En snabb googling visar dessutom att hon är aktiv för vänsterpartiet.
Blev någon förvånad?

Det verkar vara så att allt de anser vara rätt, måste alla andra tycka likadant om.
Allt som kan vara fel, det låtsas man inte om för det är ju inte så att hon har tagit avstånd från det som skett inom rfsu. Att en bild visas på en liten föreläsning i Malmö, det gör man liv om men när en man inom en av de älskade organisationerna begår sexbrott så väsnas man inte alls.
Sila mygg och svälja kameler.
Jag tror på historien.
Jag tror på att inte gömma undan, spela över eller låtsas som ingenting.
Pippi kommer alltid att vara Pippi med pappan på söderhavsön.
Saker är nämligen inte fulare än vad man väljer att göra dem och min övertygelse är enorm över att ingenting blir bättre av att låtsas som om det aldrig har existerat.

Tänk om dessa människor hade valt att lägga den energin på saker som spelar roll på riktigt.