tisdag 18 januari 2022

Partiledare på fest trots corona?

Vad är hyckleri?
Enligt Wikipedia är det: "En hycklare eller hypokrit predikar om en särskild tro, religion eller livsstil, utan att själv följa eller tro på det personen själv förespråkar".
Johnson i Storbritannien förespråkade en nedstängning under corona men visade sig själv gå på fest.
Det gällde ju inte honom och han var en representant, gick på middag... skyll på precis vad som helst.
En hycklare.
I detta kan jag gilla pressen i exempelvis Storbritannien för all form av kritik kring detta - det fattas i Sverige. Media här klarar inte att plocka upp hycklarna utan ger en snäll bild av något annat.

Mona Sahlin gjorde sig känd som den som sa att "jag är ingen fifflare" och jag har varit med och skrattat och youtubeklippet till musiken av Benny Hill.
När jag hörde henne i söndagsintervjun härom året fick jag en annan syn på henne.
Alla vet vad Tobleroneaffären var och till saken hör att hon hade lyckats kladda endel med saker, men det som verkligen sänkte henne var ett köp på under 10 kronor.
TIO kronor.
Var det så hemskt?
I efterhand så nej. Pressen gick bananas.
Den stora frågan måste då vara varför de gick på henne.
Yngre kvinna. Alltid jobbigt.

Varför görs det då skillnad?
Hur är det med hyckleriet?
Att vara statsminister och ha svart städhjälp hemma är ok, men inte om du är kulturminister i en moderatledd regering. Hyckleri?
Att vara partiledare och ha en fest hemma när man förespråkar nedstängning.
Hyckleri?
En inflyttningsfest under pandemin när alla andra aktiviteter stängs ner för "medborgarnas bästa".. 
Är det ok?
Nej, det är hyckleri.
Jaga alla att vaccin är viktigt och att alla ska ta ansvar.. men sen själv åka på semester.
Hyckleri.

Jag har varit emot samtliga restriktioner sedan dag ett för jag läste statistiken och inte medias bild av den. Jag har hela tiden skrivit att det är upp till var och en att ta beslut hur de vill göra kring vaccinationen.. men jag har följt reglerna som har satts upp.
Inte för att jag har tyckt att de var ok, utan för att det är de regler som är satta.
När de som då sätter reglerna inte själv följer dem?
Vilket förtroende ger det?

Svaret är inget.
INGET förtroende alls.
Är det då så att man sitter med en politisk lön på över 700 000 kronor om året så ser man till att alla bilder göms och allt tystas ner. Speciellt om människor blir smittade och sjuka efter festen.
I en datorålder så borde det dock inte vara ett bekymmer för något media att plocka upp detta för bevisen finns där om man vill. Speciellt till ett valår.

Johnson.
Jag bryr mig inte om att han har varit på fest.
Problemet är att han förbjöd alla andra att gå på några.
Ingen litar på en hycklare.
Det blir som att ge alla kommunens politiker en överlevnadsradio men att sedan ge alla kommunanställda en billig skräpvariant så att de ska tro att de är skyddade.
Det är pinsamt, politisk adel och ett perfekt bevis för hyckleriet som genomsyrar så mycket i den politiska världen.