söndag 9 januari 2022

Du är din egen lyckas smed?

Skulderna fortsätter att växa och med tanke på en minister som inte betalt sina räkningar så bör det vara tydligt att det kan vara svårt att betala för sig. Åtminstone för några.
Jag ska inte påstå att jag är ofelbar för då och då kommer det en påminnelse och det har hänt att räkningen faktiskt har legat kvar i brevlådan.
Jag kollar sällan i den då de flesta saker faktiskt kommer via mail idag.
Allt som kan gå på autogiro gör i princip det för jag vet att jag ibland glömmer.
Mig veterligen har det aldrig gått till kronofogden för bara påminnelsen kommer får jag ont i magen.
Jag vill göra rätt för mig.

En stor anledning till att skuldbergen ökar är enligt experterna E-handeln.
Det är lätt att klicka hem saker och många gånger kan det vara svårt att sedan betala dem.
För mig är det alltid lugnt för jag betalar alltid allting direkt för att slippa överraskningar.
Bara tanken på att ta något på kredit eller avbetalning sitter i ryggmärgen: Det är fel.
En gång i tiden fick jag veta att det fanns två saker som var godkända för en avbetalning och det är hus och bilar. Såvida det då inte går till överdrift.
Inga bilar för miljontals kronor.

Bill från Perstorp, som är med i ett av inslagen.
Jag tackar för hans ärlighet.
Någonstans är det nämligen precis som han säger: Jag hade inte koll.
Du är din egen lyckas smed.

Jag förstår att man kan hamna i skuld genom ett kraschat företag och konkurser.
Det måste dock vara så att merparten av dem som hamnar i skuld inte har haft ett företag.
Ser man sedan programmet Lyxfällan så kan man förundras över hur lite koll människor verkar ha.
Grundläggande för många är dessutom djur.
Fyra hundar, tre katter och en hamster.
Ungefär.
Tobak, skräpmat och alkohol är ofta bidragande faktorer och jag förstår att man tycker att man ska ha något roligt i livet men det måste vara en sans i det.

Djur?
Jättemysigt.
Det kostar dock och hunden kostar inte bara kostnaden i sig.
Den kostar även försäkring, mat och tillbehör.
Sen blir den sjuk och försäkringen täcker inte allt.
Sen skaffar du tre hundar till..
Du får ha en väldigt bra lön för att klara upp det.

Kläder?
Jag förvånas ständigt över barn och ungdomar som kommer med kläder värda en smärre förmögenhet. Bara märkeskläder och dyra hobbies.
Samtidigt betalar man inte sina skulder, lever på andra och över sina tillgångar.
Är det verkligen viktigast vad andra ser istället för vad man själv har?

Jag lider med dem som hamnar här men det är just det där.
Var ska samhället steppa in och inte?
Är det alla andras ansvar att du inte kan sköta din ekonomi?
Människor måste få en andra chans men jag är tveksam.
Det måste löna sig att sköta sig och inte tvärtom.