tisdag 25 januari 2022

Vad är ett löfte värt?

Vindkraft.
Havsbaserad vindkrat.
Vad säger ni?
Jag är som princip helt emot det med tanke på hur världen ser ut och hur Sveriges beslut har sett ut med dem. Vi fick inte forska om kärnkraften på väldigt många år och när nu till och med socialdemokraterna har vänt och erkänner att det är en bra energikälla.. ska vi då verkligen förstöra vårt land?

Jag körde för några veckor sedan från Sälen och hem.
Bedrövades över att man förstör de vackra vyerna med dessa monster för i min värld så handlar detta om två aspekter. Den ena är hur det ser ut. Det estetiska.
Jag tycker det ser fruktansvärt ut.
Det andra är effekten.
Är den effektiv?
Nej, det är den inte om man tar bort de statliga subventionerna och ur en miljöaspekt så är de bedrövliga. Vad ska vi göra med alla de skelett som komma skall?
I USA gräver man ner dem.. för då syns de inte.
De försvinner dock inte.

I Sölvesborg, utanför kusten fanns det planer på att bygga en stor vindkraftspark.
Som tur är stoppade försvaret den satsningen för dåvarande socialdemokratiska kommunalråd ansåg att de kunde vara en turismmagnet.. Båtar kunde gå ut och titta på dem!
Då försvaret sa nej så gjordes planerna om och nu är de nya planerna att flytta dem en liten bit.
240 havsbaserade vindkraftverk på 330 meter!
330 meter!
240 stycken!

Kusten kommer fyllas och jag bryr mig inte om att deras effekt - om det blåser lagom - är som två kärnkraftverk. Den som varit i närheten av dem vet hur mycket de låter och då är det den mindre varianten. De hörs långa vägar!
Blinkar för fullt!
Jag är helt enkelt inte intresserad och för mig är det en principsak att inte vara positiv till dem.
Den dag de kan visa hur de ska förbruka dem, de inte längre syns och hörs - då ska jag fundera över att göra om mitt beslut.
Fram tills dess är det stopp.

Vad händer då i mitt älskade Sölvesborg?
Jo, de som var helt emot den första vindkraftparken.. de gör en helomvändning.
Nu är de positiva till parken med beskedet att man inte gör skillnad på vilken näring som ska startas upp. Jag kallar det bullshit.
Det handlar om makt och pengar.
Och menar man att så inte är fallet så ponera följande:
Jag vill starta upp en ny näring som tar emot flyktingar i stora anläggningar i Sölvesborgs kommun.
Godkänner de det?
Nej.
Jag vill starta en näring där jag startar upp en stor strippklubb med vackra kvinnor och män som dansar för pengar.. godkänner de det?
Med största sannolikhet inte för deras låtsasmoral fungerar bara när ingen ser att de är där.
Jag kan dra hur många exempel som helst.
Det är skillnad på näring och näring och skulle jag personligen få välja, så ser jag hellre en strippklubb i Sölvesborg än en vindkraftspark längs hela Hanöbukten.
Mitt samvete är rent för jag är inte till salu.
Mina åsikter kan inte köpas.

Är din?
Går det att köpa din lokala politiker?
För inse då att du inte kan lita på någonting de säger för de vänder kappan efter vinden.
Löften är uppenbarligen inte värda någonting.