lördag 29 januari 2022

Vad betydde nu censur?

Vad är desinformation?
Enligt Wikipedia är desinformation att avsiktligt sprida falsk eller vilseledande information. Detta ska ske på ett planerat sätt i syfte att nå en viss målgrupp.
Frågar ni mig så är kopplingen mellan censur och desinformation väldigt tunn för tillfället.
Anledningen?
Jag anser inte att den som ifrågasätter sprider desinformation utan helt enkelt visar att den inte är en död fisk som flyter med strömmen.

Neil Young vill inte längre vara med på Spotify då en podd tillåts ha med avsnitt där de är kritiska mot massvaccineringen mot corona. Orden som sägs i podden är "Vår regering har löpt amok. De agerar olagligt." DET är det stora problemet.
Det tillsammans med att programledaren Joe Rogan berättar att han inte har vaccinerat sig och inte vill fast att alla trycker på att han ska.

Är detta då desinformation?
I min värld är det en åsikt som han självklart ska ha rätt att ha.
Håller du inte med?
Stäng av podden.
Svårare än så är det faktiskt inte och det gäller oavsett vad det handlar om.
Ingen kommer tvinga dig att lyssna på något och bara tanken att en artist, som bör vara väldigt glad för all form av inkomst, tror att ultimatum hjälper måste tro fel.
Förr eller senare kommer han krypa till korset.

När nu världen äntligen börjar förstå att detta inte är en farlig sjukdom.
Alla har ju hört denna vassa kommentar: "Tur att du har tre vaccinationssprutor nu när du fick corona, för annars hade du blivit jättedålig" visar på hur lite bakgrundskoll man gör.
Problemet från början var att vården inte visste hur de skulle göra med dem som kom in och var dåliga. När det väl var löst så sjönk antalet döda och intensivvårdade oerhört mycket.
Det har sedan legat kvar.
Trots det lever många i villfarelsen att de är odödliga nu när de har tre sprutor och har haft en genomgången infektion tidigare. För mig handlar det bara om en "låt gå"-retorik (man tar sprutorna för att man inte orkar tjafsa om någonting) eller så läser man bara kvällstidningarna. 

Jag tror att individen själv ska kunna ta fram fakta och anser inte att något ska kallas desinformation i detta läget när ingen egentligen vet hur det ser ut om några år och när jag hör att Spotify har valt att ta bort 20 000 inlägg som handlar om corona så blir jag istället rädd för censuren.
Censur är ett av de första stegen för att styra upp andra människor.

Jag läser alltid källan till information, SVT och SR. 
Detta trots att jag inte alltid anser att de är rätt.
Jag anser dock att de bör vara mer rätt än exempelvis kvällstidningarna.

Neil Young - detta kommer bli din förlust.
Jag ska börja lyssna på Joe Rogans podd för jag visste inte att den fanns men blev intresserad tack vare detta!