måndag 31 januari 2022

Alltid i mitt hjärta.

Född som en flummigt fritänkande människa med fötterna på olika platser i världen. Jag älskar Sverige över allt annat. På vissa sätt. Jag älskar mörket, stormarna och hösten.
Min älskade höst!
Jag har dock alltid haft en fot i Spanien.
Landet med den sköna inställningen till saker och ting. Mañana liksom..

Sedan tonåren har jag varit hindu och med detta så kommer älskade Indien.
Landet som kulturellt och i hjärtat är jag.
Därefter finns det ett land till.
Landet som igår marscherade för att det har gått femtio år sedan den blodiga söndagen.
Irland.
Landet med den fantastiska kämparglöden och med en musik som får håren att resa sig på armarna.
Ett land som har fått kämpa för allt.
Mot andra länder och mot sitt eget styre.
Landet vars musik jag avgudar.

Den musikskatt som återfinns på Irland finns på få platser och jag älskar den.
Jag älskar känslan av att man är ett och kämpar för samma sak.
IRA gjorde inte bra saker, men jag förstår tanken varför de fortsatte att slåss. 
De 3700 människor som ficka sätta livet till efter Bloody sunday är helt tragiskt.

För många år sedan fick jag möjligheten att resa runt hela Irland och se denna fantastiska ö. Många fastnar nog i Dublin och det som staden har att visa men det är fortfarande en stad.
Städer finns det gott om.
Vissa saker ska man bara göra i livet och här står en Tullamore köpt i Tullamore fast att jag inte dricker whiskey. Man ska ha sett Cork, Tipperary, Galway, Sligo, Donegal och självklart Derry.
Ön med så många olika miljöer och platser.
Ingen sida av ön är den andra lik.

Skrämmande var redan då, tyvärr, känslan av att komma in i Nordirland.
Övervakningen var på max med en gång och hela klimatet förändrades.

Sunday Bloody Sunday.
U2s låt är nog den som satt sig mest i människors minnen men jag vill att man ska ge denna en ärlig chans. Han är visserligen inte irländare men denna versionen är överlägset bäst: https://www.youtube.com/watch?v=x5-rMeKBlvE

"Where apples still grow in november, and blossoms still bloom from each tree
where leaves are still green in december,
it´s then that our land will be free".
Texten är helt magisk så ge den en chans och får du någon gång chansen att besöka Irland så gör det. Ön är otroligt fin och människorna där är levnadsglada och har ett trevligt bemötande.
Bloody sunday - beviset att våld bara skapar våld.