söndag 16 januari 2022

Känner du dig trygg om ryssen kommer?

I Sölvesborg kan vi åtminstone känna oss trygga ifall julklappen bestående av en mindre radio är fulladdad och vädret inte är för kallt. Den kan säkert hålla i ett par timmar utomhus då.
Hade alla varit politiker - och därmed varit lite mer viktiga vilket är den enda slutsats man kan ta - så hade vi alla fått samma radio som de fick. Deras hade en vev och solcellsladdning.
Vi vanliga dödliga kommunanställda offras framför politiker så vi kan ju hoppas att någon av dem har ett vettigt yrke i bakgrunden som kan göra nytta vid en kris.

Ryssen.
Något man skrämde med förr.
Jag är inte rädd och om jag hade varit rädd hade jag blivit fullständigt vettskrämd när jag hör att hela 100 (HUNDRA) soldater har satts på Gotland för att skydda oss.
Fler är visserligen på väg men det är inga mängder som skickas för det finns inte så många.
Skulle ryssen komma har vi inte en chans så smartast bör vara att vifta med den vita flaggan direkt.
De lär inte anfall oss på landet först så vi kanske för en gångs skull får en fördel och kan fly utomlands.
OM vi har ett coronapass.
Glöm inte det!
Det är nämligen SÅ viktigt att vara vaccinerad mot corona..

För här har ni vad jag ser:
Visst. Ryssen vill ha Ukraina.
Ok. De laddar upp.
Vad ser jag?
Jag ser ett politiskt spel.
Ett spel som har insett att det där med corona börjar bli utagerat samtidigt som det är valår.
Hur gör man då?
Jo, man flyttar fokus, och vad kan då vara bättre än att låtsas att ett krig annalkas!?

Sjukdom och krig.
Precis samma sak man alltid har varnat för eller jagat med.
Saker som gör människor rädda för är de bara rädda så kommer de att lyda när det är något.
Skräcken förlamar och ser till att alla gör som de blir tillsagda.
Skulle ryssen komma så lär de inte börja med ett angrepp på land utan de kommer kapa el och nät för ingen född efter cirka år 2000 vet hur världen fungerar utan dessa moderniteter.

Skulle ryssen komma så ska jag ta med barnen, några filtar och sätta oss i källaren med kommunens julklapp och hoppas att ryssen inte är så smart att den kapar just nätet eller strömmen för då är det kört med hjälpen som utlovades av den lille julklappsradion benämnd Waxiba.