söndag 30 januari 2022

Ryssen kommer!?

Från dag ett påpekade jag att sannolikheten att ryssarna skulle invadera Sverige var minimal.
För snart åtta år sedan annekterade Ryssland Krimhalvön från Ukraina och gjorde det i princip över natten utan att omvärlden hann reagera. Artiklarna fanns på morgonen.
Tror någon då, på fullt allvar, att Putin med sitt Ryssland i ryggen skulle köra stora drönare över svenska kärnkraftverk och kungahuset mitt under dagsljus?
Man kan tycka mycket, men så korkade är de inte.
Våra kärnkraftverk har de förmodligen haft korrekta ritningar på sedan de byggdes och likaså med både Riksdagen och kungahuset.
Skulle de vilja ha Sverige så kommer de som en katt om natt.
Tyst.
Sen är det över.
Att placera ut militär på Gotland eller höja beredskapen.
Jag förstår maktspelet men vi är förlorade från början och kan bara vifta med en vit flagga.

Sen kan man verkligen fråga sig om gemene man hade märkt något större skillnad.
Som bästa Harry skrev för ett tag sedan, så vad kan möjligtvis bli värre om ryssen tar över Sverige?
Högre elpris?
Dyrare boräntor?
Högre arbetslöshet eller bränslekostnader som gör att man får ont i magen?
Censuren hade utökats?
I det stora hela hade det inte blivit någon skillnad.
Allt det där här ovanför finns nämligen.

Skriver jag in ordet c o r o n a på ett normalt sätt så flaggar sociala medier att jag eventuellt sprider desinformation när jag lägger ut det där.
Sådan koll har de redan. Vad skulle då bli värre om Ryssland tog över?

Jag skämtar, såklart, men någonstans finns det lite allvar med.
Bränslepriset är över tio kronor dyrare i Sverige än i Spanien och stora delar av Europa. Jämfört med USA är det nästan femton kronor dyrare.
De varnar nu att boräntorna kommer fördubblas i år.
De menar då att de som lever på marginalerna - de ska flytta.
Att pendla till sitt arbete är snart en omöjlighet sålänge du inte har pengar för en hyfsad elbil, handlar den innan premien tar slut och bor i ett bra elområde med nära till allting.
Skatten på vanliga nya bilar knäcker vem som helst och då har vi inte ens kommit till tankningarna.
Det är hemskt!

Att man rapporterar om ryssen.. det ser jag som ett uträknat spel för galleriet där man försöker dölja något annat. Man gör ständigt såhär i både krigsinsatser och i politiken.
Se till att flytta fokus... sedan går du till attack.
Den stora frågan bör då inte vara om ryssen tänker komma.. utan vad som väntar istället.
Ryssen kanske hade varit en bättre lösning är styret vi har nu.