tisdag 22 februari 2022

ADHD: Inte en sjukdom.

ADHD.
Diagnosen som pekar på att du egentligen, enligt Anders Hansson, är en människa som fungerar som förr i tiden. En person som överlever för att de grundläggande färdigheterna av flykt fortfarande finns där.
Diagnosen som i skolan kan vara ett oerhört stort hinder men som i det andra livet gör att man många gånger blir betydligt mer effektiv.
Mina fyra timmars sömn om dygnet hade knäckt de flesta men jag har sovit så liten sedan mellanstadieåldern. Det behövs helt enkelt inte mer.
Självklart finns det perioder när det inte är så, men snittet hamnar ungefär där.
Mer eller mindre så mår jag dåligt.

ADHD är dock ingen sjukdom.
Det är ett annat sätt att fungera, men inte en sjukdom i mina ögon.
Som det nu har blivit, så har även polisen förstått detta.
Nu kan nämligen även den med ADHD söka sig till polisskolan.
För mig är detta en självklarhet.

Det pratas ofta om att grupper eller personer blir diskriminerande men sällan har detta varit något man diskuterar. Istället för att hjälpa så stjälper man nämligen.
ADHD innebär inte att alla med denna diagnos är likadana.
Många skulle säkert inte fungera inom rättsväsendet men många kommer tvärtom bli en oerhörd tillgång för tänk en kollega som inte blir trött under nattskiftet.
Som vågar gå först, agera och göra saker som andra backar för.
Självklart ska ingen utsättas för en risk, men de flesta har tränat upp detta till vuxen ålder.
Precis som allt annat finns det saker som är svårt i början men ju äldre dessa barn blir desto lättare har de för att leva med detta.

Polisutbildningen i Sverige har enligt mig ständigt försämrats.
Jag har själv sökt flera gånger utan att komma in men fått veta att det har varit mitt politiska engagemang som stör ut. Det kan vara svårt att skydda demonstranter när man tillhör den andra sidan.
Jag gjorde provet i svenska.
Det var inte svårt men togs bort.
Jag har gjort de fysiska testerna och förstår fortfarande inte varför det ska vara olika för män och kvinnor. Testen var inte svåra.

Testerna som sedan görs och besöket hos psykologen.
Tja, testerna är som en lättare variant av högskoleprovet och psykologen var trevlig.
Om du som då söker har ADHD eller inte.
Vad skulle det spela för roll?
Om du inte anses ok för att bli polis, då ska det baseras på helhetsbilden av dig och inte någon diagnos som du många gånger fått när du var barn eller tonåring.
Saker kan faktiskt förändras.

Jag anser inte att ADHD är en farlig sjukdom utan ett tillstånd som du kan lära dig att effektivt leva med.
Ett bra beslut!