måndag 28 februari 2022

Rondellkonst i Bromölla!

Riktigt kul!
I lördags när jag var inom Bromölla så stannade jag och barnen och tog en bild på den trehövdade svarta draken som stod jämte rondellen vid Bellas. Anledningen var nämligen att jag tänkte att jag skulle skriva en hyllning till den som gör dem!
Sedan kom denna artikel in igår.

Trafikverket tar bort all konst i rondellen då den kan störa dem som kör.
Vi kör det hållet extra för att se om det finns något i rondellen och barnen tycker att det är jätteroligt. I julas fick vi följa grinchen och hans hund. Varenda gång vi är där så tittar vi efter vad som händer. 
Det är säkert någon som tycker att jag uppviglar till brott nu, men jag tycker inte Trafikverket verkar vara så oroade heller då de kommenterar att det är fina saker.
De måste dock ta bort dem för så säger lagen.

En undran är egentligen hur det statistiskt ser ut i andra länder där rondeller ofta smyckas med diverse konst. Jag motionerade för ett decennium sedan att Sölvesborg skulle sätta upp en gitarr och profilera sig för Rocken, för att sätta kommunen mer på kartan, men än så länge är det utan resultat. 
När jag skrev fanns ingenting i hela Blekinge.
Pennan och boken sattes upp i Jämshög strax efter och efter hand har de flesta kommuner gjort något.
Ronneby har sitt flygplan.

Bromölla har sitt lysande vattentorn men det är inte så mycket att skryta med.
Rondellen med sin egen historia, den får dock garanterat de flesta att höja på ögonbrynen.
Nu sist stod konstverket utanför rondellen och det kanske är så det får blir för jag förstår om den som gör dessa inte orkar få allt förstört.
Jag tycker dock att det är väldigt roligt!
Det fattas bara en egen instagram eller andra social konton för att sprida verken mer för jag är säker på att det finns ett intresse hos andra som går i liknande tankar på att göra saker.

Om Trafikverket vill fixa rondeller och se till att minska bekymmer kan de ju rikta den i Norje istället för sedan den byggdes tror jag alla undrar varför den är sned.
Till konstnären: Jätteroligt att du gör detta!