söndag 13 februari 2022

Om jag får välja..

Jag är inte socialdemokrat och har inga planer på att någonsin bli det.
Jag kan dock tycka och tänka.
Magnus Manhammar.
Peter Jeppsson.
Ska jag vara helt ärlig så hoppades jag på att Peter skulle ta över i Sölvesborg för med honom som ordförande hade saker och ting blivit väldigt mycket enklare i kommunen.
Peter Jeppsson är en av de absolut bästa politiker som Sverige har skådat.
Inte på grund av sina åsikter - för de delar jag inte i allt - utan för att han är en medmänniska.
En person med hjärtat på rätt ställe, som frågar, lyssnar och minns när man berättar något.
En person som står för sina hjärtefrågor och inte viker sig för grupptryck.
En person som ser till helheten och inte egot.

Magnus.
Jag känner inte honom alls men har stött på honom.
Jag är dock säker på att kritiken som faktiskt kommer fram, det är toppen på isberget.
Ryktena om honom är dock inte nådiga.
Människor ska självfallet inte dömas utifrån detta men jag vet en sak, och det är att människor som Peter växer inte på träd inom politiken.
Inom moderaterna kan jag inte nämna många trots tjugo år i partiet.

När nu Peter har valt att inte ta över i Sölvesborg - vilket för mig visar att man som lokalt parti inte vill vinna - så ser jag honom gärna i Stockholm. Han är nämligen inte till salu.
Det är unikt för en politiker.

I Sölvesborg kan vi nämligen se detta.
Frågor som varit viktiga, exempelvis att stoppa vindkraftverken, är inte längre viktiga när man själv styr. Åsikter ändras när man får makt och när pengar kommer in i bilden så är de flesta till salu.
Peter räknas inte dit.

Om jag hade fått önska så hade jag helst sett att Peter lämnade partiet som inte premierade honom. Han hade passat hos oss i Medborgerlig Samling. Andravalet är gruppledare i Sölvesborg och i tredje hand i riksdagen. Bra människor ska vara på rätt plats.

Kritiken Magnus har dragit på sig, vilka faktiskt handlar om honom som person och inte hans politiska handlingar,  hade varit tillräckliga för att skicka mig längs med trädtopparna.
Av någon anledning får han fler chanser.
Detta kan nu ändras.

Politik i ett nötskal.
Stort lycka till Peter1