onsdag 23 februari 2022

Medias roll kring socialtjänsten och omhändertagna barn.

Äntligen!
Det var dock inte lätt.
Jag läser SVT alla dagar och många gånger även de olika lokala delarna, men det var inte lätt att hitta artikeln nederst. Jag brukar efterlysa dem som protesterar fast att de tillhör samma grupp av människor, vilket gör att frågan bör ställas ifall de protesterar eller om faktumet är att de protesterar men inte får något gehör.

Ramla berättar om kulturkrocken som dyker upp när man kommer in i det svenska samhället men menar samtidigt att systemet i Sverige inte är som bilden visar. Hennes egen upplevelse är nämligen att det är svårt att få ett barn omhändertaget.
Hennes föräldrar, menar hon, har svårare för att förstå det.

Jag tror att detta dels är en kulturkrock samt media.
En stor del är media som faktiskt väljer att inte berätta hennes historia men människorna som är rädda sprider man. Det ger såklart fler klick än Ramlas artikel.
Med tanke på att media då sprider tanken om ett rasistiskt Sverige så kan man undra varför de själv inte vill upphäva den bilden. Så ser jag nämligen på vikten av rapporteringen.

Jag anser inte att svenskar i gemen är rasister men vi är uppfostrade med att man tar seden dit man kommer. Att då människor väljer att komma till Sverige men att inte förstå vårt levnadssätt blir en krock. Att mena att man inte förstår vad som händer och att man inte får sätta gränser mot barnen i Sverige blir därför mycket konstigt.
Vi får inte aga barn i Sverige men gränser är viktigt.
Tider är viktigt.
Regler är viktigt och de absolut flesta här varken tutar eller hytter med näven.
Vi knyter den i fickan istället.

Att svenska myndigheter omhändertar muslimska barn på löpande band stämmer inte.
Svenska myndigheter omhändertar barn som på något sätt far illa, oavsett vilken religion de barnen tillhör. Jag tänker tvärtom vad bilden visar att för få barn omhändertas för den som har sett "Gud som haver barnen kär" på SVT kan se att bekymmer finns inom alla religioner och inriktningar.
Så länge du inte fysiskt misshandlar ditt barn, vanvårdar eller förtrycker det fullständigt så klarar du dig ur socialtjänstens grepp. 

Ramla för fram en viktigt men skrämmande del.
Dessutom känner jag att min inställning sedan lång tid tillbaka, om att alla för ett svenskt medborgarskap ska klara ett prov i svenska och ett i allmänkunskap, var helt korrekt.
Ska du leva här måste du förstå grundläggande fakta och regler.

Media, visa er rätta sida och låt även detta komma till tals för som ni gör nu så dras alla över samma kam.